طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه

طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه

برای طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه باید به یک سری اصول و استانداردهایی توجه کرد. زیرا طراحی فروشگاه نقش بسزایی در جذب مشتری و همچنین بالا رفتن فروش می شود. لازم به ذکر است که برای طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه باید به نوع فعالیت انجام شده در آن (کاربری) و متراژ آن توجه ویژه ای داشت.   همچنین باید توجه نمایید که دکوراسیون فروشگاه و مغازه شامل دو بخش مجزا دکوراسیون داخلی فروشگاه و ویترین فروشگاه است که باید هر یک را با برنامه ریزی و همچنین به کارگیری نکات مهم دکوراسیون طراحی نمود. بطور مثال در طراحی دکوراسیون فروشگاه باید سعی شود از کلیه فضای موجود نهایت استفاده را برای به نمایش گذاشتن اجناس کرد.بنابراین نحوه طراحی و نصب قفسه ها باید به گونه ای باشد که علاوه بر دید کامل و جلب توجه مشتری ها مانع رفت و آمد و حرکت در فضای مغازه نباشد.یکی دیگر از عواملی که در طراحی دکوراسیون تاثیر گذار باشد استفاده از متریال های مناسب فعالیت انجام شده در فروشگاه می باشد.

   

یکی از مهمترین نکاتی که در طراحی فروشگاه باید به آن پرداخت نحوه قرارگیری قفسه ها و چیدمان اجناس داخل مغازه است. به طور مثال فروشگاه پوشاک زنانه شامل مانتو؛روسری؛کیف و… می باشد پس باید به گونه ای طراحی شوند که در قسمت دید و دسترس کامل مشتری ها قرار گیرد. نکته دیگری که در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه ­ بسیار حائز اهمیت است، نحوه طراحی ویترین فروشگاه است. ویترین فروشگاه نمونه و یا معرف اجناس داخل مغازه می باشد. بنابراین در طراحی و چیدمان آن باید خلاقیت به خرج داد. به طوری که از تمامی زوایا در دید مشتری ها و افراد وارد شونده باشد. مضاف بر آن باید دارای رنگ و نور پردازی مناسب و خلاقانه باشد که باعث جذب مشتری شود. به طوری که مشتری راغب شود که از اجناس داخل مغازه دیدن کند. رنگ استفاده شده در دکور مهمترین عامل در جذب یا دفع مشتری می باشد که باید هماهنگی زیادی با نور پردازی بکار رفته داشته باشد و در واقع رنگ و نور پردازی مکمل همدیگر هستند. به طور مثال اگر از رنگ های روشن و سرد استفاده شده باید از نورهای مخفی و موضعی استفاده کرد.در واقع ویترین و یا دکور مغازه رابطی بین مشتری ها و داخل مغازه می باشد. پس برای جذب و بالا رفتن فروش باید از ایده های خلاقانه در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه  استفاده کرد. دکوراسیون می تواند به صورت کلاسیک ؛ مدرن ؛ صنعتی؛ باشد دکورسیون کلاسیک معمولا با رنگ های خنثی مانند سفید طراحی می شوند و دکوراسیون مدرن صنعتی هم به نوبه خود طراحی ها ونکات خاص مربوط به خود را دارد.

   

نکات مهم در رابطه با نحوه ی دکوراسیون فروشگاه

طراحی ویترین فروشگاه مهمترین عامل در جذب مشتری و پل ارتباطی ما بین فروشگاه و محیط بیرون می باشد و ارتباط مستقیم با میزان فروش مغازه دارد . دکوراسیون داخلی فروشگاه عامل مهمتر و اصلی در جذب مشتری و افراد می باشد.دکوراسیون داخلی فروشگاه شامل: طراحی سقف،قفسه بندی ها،نور پردازی (نور نقطه ای،نور مخفی،نور عریض،و…)دکور فروشگاه ،چیدمان اجناس،متریال ها در کف سازی و … می باشد.

نکته اول:ویترین باید شفاف و خوانا و دارای پیام برای مشتری باشد که با استفاده از چیدمان مناسب و نور پردازی تاثیر گذار میسر می شود.

نکته دوم:رساندن پیام در غالب هنر های مفهمومی است. برای اجزای این ایده شما باید به متخصصان با استفاده از علم و تجربه خود ویترین شما را طوری می چیند که حاوی پیامی است.این پیام ارتباط بین احساس   و مشتری است.

نکته سوم:از اجناس مغازه در مقیاس بزرگ تر در ویترین استفاده کنید،این کار باعث می شود که مشتری که بدنبال مغازه ی شماست آن را راحت تر و وسیع تر پیدا کند.

نکته چهارم:در طراحی دکوراسیون ویترین خود از لوازم منحصر به فرد و جذاب استفاده کنید،این کار در جذب مشتری به شما بسیار کمک می کند.

نکته پنجم:اگر می خواهید ویترینی متفاوت و خاص داشته باشید دو هنر طراحی را در آن ترکیب کنید برای مثال هنر طراحی دکوراسیون و نقاشی را ترکیب کنید.

نکته ششم:جنس کفپوش ها را طوری انتخاب کنید که در برابر فرسودگی ناشی از رفت و آمد زیاد و یا استفاده از مواد شوینده مقاوم باشد و در عین حال دارای زیبایی باشد و به مغازه جلوه بدهد.

نکته هفتم : اولویت بندی مناسبی در نحوه ی چیدمان دکور فروشگاه خودتان همواره داشته باشید و تلاش کنید با آنالیز مناسب خواسته های مراجعه کنندگان تان همیشه اجناس ضروری و قابل توجه آنها را طوری در ویترین خود قرار دهید که به سادگی نظرشان جلب گردد .

نکته هشتم : ورودی مغازه باید جذب کننده و همچنین بزرگ و باز طراحی شود. از ورودی هایی که حالت راهرویی دارند و از رنگ های سرد و ابهان انگیز اجتناب شود. ورودی هر مغازه ای به عنوان دکور مغازه نیز به شمار می رود زیرا افراد وارد شونده به محض ورود می توانند جذب یا دفع شوند.

نکته نهم :دکوراسیون داخلی مغازه با توجه به موقعیت مغازه و همچنین نیاز مشتری طراحی خواهد شد.در غیر این صورت ممکن است که مشتری جذب ویترین فروشگاه یا دکوراسیون فروشگاه شود اما به دلیل عدم نیاز خرید از آن وارد فروشگاه نشود و از آن عبور کند.

نکته دهم: در مورد اجرای صحیح دکوراسیون داخلی فروشگاه علاوه بر زیبایی باید به راحتی مشتریان و کارایی بودن فروشگاه نیز دقت لازمه را کرد.

نورپردازی فروشگاه

یکی دیگر از عواملی که دکوراسیون مغازه می تواند در جذب مشتری بسیار حائز اهمیت باشد نور پردازی مغازه می باشد.نور پردازی باید به گونه ای باشد که نور به صورت یکنواخت و خیره کننده در فضا اعمال نشود.برای بهتر دیده شدن اجناس داخل مغازه ها و قفسه ها استفاده از نور های موضعی و مخفی می باشد.به گونه ای که قسمت هایی از مغازه یا فروشگاه تاریک بوده و قسمت هایی از اجناسی که خاص و گرانبهاتر هستند روشن شود.این امر در جذب مشتری تا حد زیادی موثر خواهد بود.نور پردازی نیز مانند رنگ باید بسته به نوع فضا و فعالیت انجام شده در آن دارای ریتم باشد. اولین نکته که برای طراحی باید به آن توجه کنید انتخاب فضای مدرن و کلاسیک می باشد.اگر می خواهید فضای دکوراسیون مغازه خود را به صورت کلاسیک طراحی کنید باید از نور پردازی و هالوژن های خطی در بالای قفسه ها و باکس های لباس خود استفاده کنید.این عمل فضای شما را کاملا شیک و کلاسیک جلوه خواهد داد..در سبک کلاسیک از مبلمان آنتیک،وسیله های دکوری چوبی حکاکی شده،سقف های بلند و استفاده از رنگ هایی مانند قهوه ای و کرم و طلایی می باشند. این سبک به شدت به نظم و تقارن پایبند است.به همین علت در طراحی فضاهای بعضی از فروشگاه ها یا مغازه ها که می خواهند فضا را شیک و کلاسیک جلوه دهند از سبک کلاسیک استفاده می کنند.

استفاده از سبک مدرن در سراسر دنیا تبدیل به صنعتی بزرگ و پر طرفدار شده است که با ایده های جدید و طرح های بسیار گوناگون و جذاب همراه است. اگر فضای فروشگاه خود را می خواهید مدرن طراحی کنید باید از چراغ هایی در سقف که نقش لوستر را دارن و تمامی فضا را با یک طیف ثابت روشن می کنند استفاده کنید. علاوه بر این طراحی فضای مغازه یا فروشگاه به سبک مدرن دارای نکاتی است که باید آن ها را بکار گرفت.

  • توجه به تناسبات خطی و ساده
  • استفاده از مبلمان ساده با توجه به کاربری فضا
  • توجه به نور پردازی در تمامی فضاها
  • جلوگیری و عدم قرینگی در چیدمان و طراحی فضا
  • استفاده از تابلوها و دکور های مدرن در فضاها

تاثیر رنگ در دکوراسیون فروشگاه

ترکیب رنگ های سرد و گرم و بکارگیری و کنار هم قرار دادن آنها در دکوراسیون مغازه از اهمیت ویژه ای برخوردار است باید به این نکته توجه کنید که همیشه ست بودن و یا استفاده از یک هارمونی رنگ نمی تواند مطلوب باشد.بلکه استفاده صحصح و درست رنگ ها در طراحی دکور مغازه می تواند علاوه بر متنوع بودن از یکنواختی و بی روح بودن چیدمان و مبلمان و قفسه های شما جلوگیری کند.

اما این نکته را هم باید در نظر داشت که بکارگیری رنگ در هر فضایی بسته به عملکرد آن فضا می باشد.به طور مثال استفاده از قفسه های مشکی و سفید و سرامیک سفید کف و در واقع بازی با این رنگ ها و استفاده آن ها به یک نسبت خاص فضا را دلپذیر کرده است.

اگر می خواهید دکوراسیون مغازه کودک طراحی کنید باید از رنگ های گرم که پویایی به فضا می بخشند و ترکیب این رنگ ها با سفید استفاده کنید.همانگونه که در تصویر زیر می بینید بازی با رنگ های گرم و سفید فضا را جذاب و شاد کرده است.

پس به طور کلی کاربرد هر رنگ،تاثیر گذاری آن ها در محیط و فضا مانند فضای فروشگاه ها و مغازه ها همواره مورد توجه طراحان و دکوراتورها بوده است.بخشی از تاثیر گذاری رنگ ها بسته به ویژگی ذاتی رنگ که به عنوان زبان رنگ تلقی می شود است .بخشی دیگر مربوط به وضعیت ذهنی و روانی افراد و مخاطبان می باشد.بنابراین شناخت رنگ و استفاده درست آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

   

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *