نکات کلیدی در انتخاب مبلمان منزل

نکات کلیدی در انتخاب مبلمان منزل

یکی از عناصری که در طراحی دکوراسیون خانه اهمیت بسیاری دارد و در واقع جزء اصلی ترین اجزاء چیدمان محسوب میشود مبلمان است. در واقع مبلمان نقش یک عنصر غیر ساختاری را در معماری داخلی ایفا میکند. به همین دلیل رنگ و جنس پارچه، طراحی پارچه و سبک مبلمان المان هایی هستند که در انتخاب مبلمان مورد توجه قرار میگیرند. با توجه به جنبه بصری و کاربردی مبلمان شاهد انواع مبلمان با سبک های متنوع و چیدمان های منحصر بفرد در بازار هستیم.

از جمله مواردی که قبل از خرید مبلمان باید مورد توجه قرار گیرند به شرح زیر میباشند:

برنامه ریزی

قبل از خرید مبلمان بهتر است یکسری معیارها را مد نظر قرار داده و خرید خود را طبق آنها صورت دهید. برنامه ریزی قبل از خرید مبلمان از پرداخت هزینه های گزاف و صرف وقت اضافی جلوگیری میکند و مانع از پشیمانی بعد از خرید خواهد شد.

هدف از خرید مبلمان

اینکه چه نوع مبلمانی میخواهید و برای چه منظور و تا چه مدت میخواهید از آن استفاده کنید بسیار حائز اهمیت است. آیا برای مدت کوتاهی میخواهید از آن استفاده کنید یا قرار است چندین سال در خانه شما حضور داشته باشند؟ هدف از خرید مبلمان را مشخص کنید تا انتخابی درست داشته باشید.

کاربرد مبلمان

قبل از خرید مبل باید به این نکته توجه کنید که این مبل را برای چه استفاده‌اي و چه مكاني می‌خواهید بخرید. و همچنین بدانید مبلمان قرار است توسط چه افرادی و برای چه کاری مورد استفاده قرار گیرد. اگر اتاق و فضايي كه قرار است براي آن مبل بخريد، جايي است كه به صورت خانوادگي و دسته جمعی در آن تلويزيون مي‌بينيد، بايد مبلماني راحت جهت نشستن دائمي‌ و البته همراه با ميزي مناسب براي گذاشتن ظروف پذيرايي بخرید. اگر در خانه خود کودک دارید سعی کنید پارچه های محکم و قابل شستشو را برای مبلمان خود انتخاب نمائید. به یاد داشته باشید که تعیین هدف استفاده از مبلمان امری کاملاً ضروری است.

متراژ فضای مورد نظر

قبل از اقدام به خرید مبل باید متراژ فضای مورد نظر را در نظر بگیرید. اندازه‌گيري دقيق فضا به شما اين كمك را مي‌كند كه مقياس و اندازه دقیق جنسی را كه لازم داريد، به دست آورید. میتوانید پلان کف اتاق را روی کاغذ ترسیم کنید، سپس انواع چیدمان مبل را روی آن امتحان نمائید تا بتوانید نحوه چیدمان مبل و مکان قرارگیری آن را مشخص کنید. علاوه بر آن به مواردی نظیر عرض راه پله ها، عرض درب ورودی و متراژ راهروها دقت کنید. مبلمانی را انتخاب کنید که جا به جایی آن راحت بوده و سایز آن متناسب با فضای منزل شما باشد.

 

تعیین بودجه

ابتدا بودجه خود را مشخص کنید، سپس با توجه به آن اقدام به خرید مبل کنید. بدون شک یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در خرید مبل راحتی یا مبلمان کلاسیک یا هر سبک مبل دیگری، قیمت آن است. از طرفی بودجه ما محدود و تعیین شده و از طرفی قیمت های بسیار متنوعی در بازار موجود است. ممکن است بخواهید یک مبل باکیفیت و گران را خریداری کنید که سالیان سال بدون آسیب باقی بماند یا یک میز کودک که پس از مدتی غیر قابل استفاده میشود را انتخاب نمائید. قاعادتاً هر مبلمانی قیمتی متفاوت دارد، پس با برنامه ریزی  پیش روید.

 انواع مبل

در کل مبلمان در دو نوع اصلی مبلمان روکش دار و مبلمان موردی تولید و به بازار عرضه میشوند. در مبلمان روکش دار یک پوشش نرم برای نشستن تعبیه شده که برای افزایش حالت ارتجاعی در آن فنر کار میگذارند. از جمله این مبلمان میتوان به کاناپه ها و مبل های راحتی دارای بالشتک اشاره نمود. در مقابل، مبلمان موردی فاقد بالشتک برای نشستن، هستند مانند: میز، ویترین،کابینت و قفسه . هر کدام از این مبل ها اصولاً از چوب سخت یا چوب نرم ساخته میشوند. چوب درختانی مانند گردو، بلوط، افرا، ماهون، ساج، سدر و گیلاس جزء چوب سخت و چوب درختانی نظیر ماموت، سدر، صنوبر و کاج جزء چوب نرم میباشند. قیمت مبلمانی که از چوب سخت ساخته میشوند گران تر از چوب نرم هستند. چوبی که در ساخت مبلمان مورد استفاده قرار میگیرد باید کیفیت بالایی داشته باشد. چوب در حکم چهارچوب مبل شماست، بنابراین باید آن را به درستی انتخاب کنید.

   

نوع مبلی که می خواهید(مبل راحتی, مبلمان کلاسیک, مبل سلطنتی, مبل راحتی ال و … ) را مشخص کنید.
در هنگام انتخاب مبلمان و خرید مبل حتما در نظر داشته باشید که چه سبکی از دکوراسیون رو برای منزلتان در نظر گرفته اید. مثلا اگر به دنبال ایجاد فضایی لوکس هستید مبل استیل یکی از انتخاب های خوب برای شما است.

اگر متراژ فضای شما کوچک است، از مبلمان راحتی ال استفاده کنید زیرا مبل ال را می توانید به حالت های مختلف چیدمان کنید و در ضمن نفرات بیشتری می توانند از فضای نشیمن آن بهره ببرند. مبلمان مد‌‌رن، به علت د‌‌اشتن خطوط صاف، تاثیری از نظم را به بینند‌‌ه القا می‌کند‌‌.‏‎ د‌‌رحالی که مبلمان کلاسیک که طرح‌های اصلی د‌‌ارد‌‌، نوعی شکوه و اقتد‌‌ار را د‌‌ر فضا حاکم‎ می‌کند‌‌. انتخاب نوع مبل مساله خیلی مهمی است که وابسته به عوامل مختلفی مانند: سلیقه، بودجه، فضای خالی منزل، سبک دکوراسیون و … می باشد. به دلیل اینکه بیشتر استراحت و فعالیت بر روی مبلمان صورت می گیرد باید مبل انتخابی شما دارای نشیمنگاه راحتی باشد و هنگام نشستن بر روی آن احساس خوب و راحتی داشته باشید.
انتخاب مناسب ترین و بهترین مبلمان برای یک فضا، سبب می‌شود‌‌ که آن مکان، فضای‎ واقعی خود‌‌ را حفظ کند‌‌ و به لحاظ کاربرد‌‌ی و ظاهری، از شرایط مطلوبی برخورد‌‌ار باشد‌‌.‏‎

مزایای مبل‌های ال (L)
‎‏۱) تعد‌‌اد‌‌ افراد‌‌‎ بیشتری می‌توانند‌‌ بر روی آن بنشینند‌‌‎.

۲) از این مبل‌ها می‌توان برای مجزا کرد‌‌ن‎ فضای نشیمن، از محیط مجاور آن نیز استفاد‌‌ه کرد‌‌، د‌‌ر عین حال که اتصال آن‌ها به د‌‌و‏‎ د‌‌یوار مجاور هم لازم نیست‎.

 ۳)گاه می‌توان آن‌ها را از هم جد‌‌ا و به صورت مجزا‎ استفاد‌‌ه کرد‌‌‎.

مزایای مبل‌های تختخواب‌شو
‏۱)‏‎ روی این گونه مبل‌ها نیز تعد‌‌اد‌‌‎ افراد‌‌ بیشتری (به خصوص روی مبل‌های سه نفره و د‌‌و نفره آن ها) می‌توانند‌‌ بنشینند‌‌‎.

 ‎‏۲) قابلیت استفاد‌‌ه از طبقه زیری آن‌ها برای قرارد‌‌اد‌‌ن ملحفه‌ها، بالش‌ها و یا‎ حتی کتب و مجلات وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌‎.

 ‎‏۳) به آسانی به تخت تبد‌‌یل می‌شوند‌‌ و برای پذیرایی‎ از مهمان‌ها مناسب‌اند‌‌.

قاب اصلی نشیمن

این بخش یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مبلمان است و قاب مبلمان نقشی اساسی در تعیین قیمت مبلمان دارد. جنس این قاب ها از استیل، لمینت، پلاستیک فشرده و چوب های سخت است. قاب اصلی مبلمان را نمیتوان از بیرون مشاهده کرد. اگر میخواهید آن را تست کنید به مبل فشار بیاورید. اگر قاب را حس کردید مطمعن شوید که این مبلمان را پس از مدتی استفاده باید دور بیندازید. همچنین یکبار روی آن بنشنید تا مطمئن شوید که پد بالشتک در همه جا یکسان است و پستی و بلندی ندارد.

جنس پارچه

پارچه های درون مبلمان، دور دوزی ها، پدهای نشیمن و فنرهایی که در مبلمان به کار میروند جنس های متفاوتی دارند و میزان سفتی یا راحتی مبل را تعیین میکنند. در اکثر مبلمان از فنرهای دو سر مخروطی، فنرهای ساده و فنرهای مارپیچی و زیگ زاگی کویل که توسط یک گیره بهم متصل هستند، استفاده میشود. درون مبلمان نیز با فوم پلی اورتان، پلی استر و پارچه پر میشود. فوم پلی اورتان وزن سبکی دارد و مقاومت آن بالا بوده و در برابر بید آسیب نمیبیند. کیفیت این فوم ها متفاوت است و نوع متراکم آنها دارای اورتان بیشتری میباشد و باکیفیت تر است. برای روکش مبلمان نیز پارچه های مصنوعی و طبیعی مورد استفاده قرار میگیرند. جنس روکش مبلمان بر قیمت آن اثرگذار است و هر چه پارچه جنس و کیفیت بهتری داشته باشد، قیمت مبل گران تر خواهد بود. بنابراین در انتخاب مبل به جنس روکش و مواد به کار رفته در آن نیز توجه کنید. در هنگام سفارش مبل از پارچه های درجه یک و با کیفیت بالا استفاده کنید تا تغییر رنگ ندهد و طول عمر بیشتری داشته باشد.

رنگ مبل

در انتخاب مبل، یکی از ویژگی‌هایی که باید مورد توجه شما باشد، رنگ مبل است که با توجه به فضای خانه شما و روحیه‌ای که دارید، باید رنگ مناسب را انتخاب کنید. همچنین اگر شما آدمی هستید که پیوسته از رنگ‌ها انرژی می‌گیرید و رنگ‌ها برای شما حس و حال خاصی ایجاد می‌کنند، بهتر است دقیقا آن رنگی را که می‌خواهید یا مجموعه‌ای از رنگ‌ها را در کنار هم انتخاب کنید. زیرا شما با رنگ مورد علاقه خود احساس راحتی و شادی خواهید کرد. همچنین شیک بودن و جلوه داشتن مبل شما نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در کنار توجه به نوع و کیفیت پارچه رومبلی، نکته مهم دیگر تناسب نقش، طرح و رنگ آن با محیطی است که مبلمان در آن قرار می گیرد و به نوعی کامل کننده سبک مبلمان خواهد بود. اندازه و کاربری محیط از جمله دیگر عواملی است که در انتخاب پارچه تأثیر خواهد گذاشت. به طور مثال هیچ گاه یک پارچه با طرح های بزرگ و شلوغ را برای یک اتاق کوچک انتخاب نکنید و برای اتاق های نشیمن شلوغ و پر رفت و آمد سعی کنید که از پارچه های مقاوم تر و بادوام تر، با تنالیته های خنثی و ترجیحاً تیره تر استفاده کنید. رنگ های روشن تر معمولاً برای مبلمان کلاسیک تر و رسمی تر استفاده می شوند.

 سبک خاص شما نیز می تواند در مبلمان تجلی پیدا کند. مثلاً می توانید مبلمانی را انتخاب کنید که کمی غیرمعقول به نظر برسد یا جزئیات خاصی در اجرای فریم و رویه کوبی آن وجود داشته باشد. اگر چند سالی مایل به استفاده از مبلمان خود هستید، سعی کنید بیشتر از پارچه هایی با زمینه خنثی (انواع قهوه ای، کرم، خاکستری) استفاده کنید. برای استفاده رنگی که دوست دارید در اتاقتان داشته باشید، می توانید یک یا دو تکه از مبلمان را با استفاده از رنگ یا یک بافت خاص از بقیه متمایز کنید. پارچه ای با رنگ قوی( نارنجی،قرمز،بنفش) را روی مبلی که فریمی با خطوط ساده داشته باشد، استفاده کنید. اگر از بافت یا طرح های متفاوت در پارچه مبلمان استفاده می کنید، سعی کنید با استفاده از رنگ های مشابه، آنها را به هم متصل کنید.

   

از رنگ‌های مکمل استفاده کنید

رنگ مبل به دلیل وجه غالبی که دارد بر دکوراسیون و روحیه افراد خانه تاثیر می‌گذارد. اگرچه خرید مبلی با رنگ تیره خیال شما را بابت آلودگی تا حدی راحت می‌کند اما می‌تواند از احساس راحتی و شادی آن نیز بکاهد. همچنین به خاطر داشته باشید که قرار نیست تمام خانه را به یک رنگ دربیاورید. این کار هم شما را به‌سرعت خسته می‌کند و هم انتخاب تمام وسایل با یک رنگ کمی مشکل به نظر می‌رسد. از رنگ‌های مکمل استفاده کنید. رنگ‌هایی نظیر سفید با قرمز و زرشکی همخوانی خوبی دارند. همچنین زرد و سبز، آبی با سبز و سبز با سفید یا قهوه‌ای روشن نیز جلوه زیبایی می‌آفرینند.

 برای انتخاب مبلمان با رنگ د‌‌لخواه خود‌‌،‎ حتما رنگی را انتخاب کنید‌‌ که مطابق با رنگ د‌‌یوار و کف اتاق باشد‌‌، اگر دیوارهای خانه را با کاغذ دیواری پوشانده‌اید روکش مبل راحتی را ترجیحاً ساده و بدون طرح انتخاب کنید و به در کنار آن از کوسن های با طرحی نزدیک به کاغذ دیواری استفاده نمایید. گاهی نیز می‌توانید‌‌ یک طرح مبل را انتخاب‎ کنید‌‌، ولی از سه رنگ مبل که رویه آنها متفاوت است، استفاد‌‌ه کنید‌‌. این سه تا رنگ،‎ بهتر است با هم هماهنگی د‌‌اشته و از یک طیف رنگی باشند‌‌؛ مثلا کرم و قرمز، زرد‌‌ و‎ نارنجی و سبز، بنفش کم رنگ، صورتی کم رنگ، سفید‌‌.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *