نقش کاغذ دیواری در طراحی دکوراسیون داخلی

در طراحی فضای داخلی خانه، دیوار، سقف و کف سه عنصر اصلی می باشد و رنگ و بافت به کار رفته در هر کدام از آن ها بر دیگری تاثیر می گذارد. یکی از راه های هویت بخشیدن به دیواره های خانه و ایجاد تغییرات محسوس در دکوراسیون، استفاده از کاغذ دیواری در فضای داخلی خانه است. در سال های اخیر استفاده از کاغذ دیواری با اشکال و رنگ های متنوع در دکوراسیون داخلی رواج پیدا کرده است. کاغذ دیواری ها دارای طرح های متنوع و زیبایی هستند و با هر سلیقه ای مطابقت و همخوانی دارند.

کاغذ دیواری چیست؟

کاغذ دیواری نوعی ماده اولیه جهت پوشاندن و تزئین کردن دیوارهای داخلی ساختمان های مسکونی، تجاری و سایر ساختمان ها است و یکی از وجوه مهم دکوراسیون داخلی محسوب می شود. تکنیک های چاپ کاغذ دیواری شامل چاپ سطحی، چاپ به‌وسیله حکاکی، چاپ سیلک ابریشمی، چاپ به صورت دیجیتالی یا چاپ به وسیله ماشین چاپ چرخشی است .کاغذ دیواری معمولا به صورت رول فروخته می شود و جهت چسباندن آن به دیوار از چسب مخصوص استفاده می شود. کاغذ دیواری‌ها می‌توانند ساده (به صورت نقاشی) یا به صورت بافته‌شده (مانند آنگلیپتا) یا با الگوهای گرافیکی ساخته شده‌ باشند.

طرح های کاغذ دیواری

طرح های مورد استفاده در کاغذ دیواری ها به 2 صورت می باشند:

 -1 طرح هایی که مانند یک نقاشی دارای تصویر مشخصی هستند.

 -2 طرح هایی که از بافت های گرافیکی (نقش های کوچکی که تکرار می شوند) به وجود می آیند.

بر اساس علم ریاضی در چنین طرح هایی از کاغذ دیواری، نقش های گرافیکی فقط به 17 روش می توانند در کنار هم تکرار شده و تشکیل تصویر بزرگتری را دهند و طرح های استفاده شده در تولیدات همه سازندگان کاغذ دیواری در دنیا نیز بر اساس همین 17 روش می باشد.

نصب کاغذ دیواری

همانگونه که دیوار قبل از رنگ نیاز به آماده‌سازی دارد، برای نصب کاغذ دیواری نیز باید ابتدا دیوار را آماده کرد. آماده‌سازی دیوار که به زیر سازی معروف است شامل برطرف کردن سوراخ‌ها و خرابی‌های گچ دیوار می‌شود به گونه‌ای که دیوار کاملاً صاف و یکدست شود. علاوه بر این، هر جنس دیوار برای چسباندن کاغذ دیواری مناسب نیست. به عنوان مثال دیوارهای گچی نسبت به دیواری‌های سیمانی یا چوبی پذیرش بهتری برای کاغذ دیواری دارند. از دیگر نکاتی که قبل از نصب کاغذ دیواری باید به آن دقت کرد، ابعاد دیوار است. اگر طول و ارتفاع دیوار کم باشد، بسیاری از نقش و نگارهای کاغذ دیواری بریده می‌شود و طرح آن به خوبی نشان داده نخواهد شد. طرح کاغذ دیواری‌ها بجز کاغذ دیواری‌های پوستری، تکرار شونده است؛ بنابراین بهتر است دیواری انتخاب شود که فضای کافی برای تکرار چند بار طرح کاغذ دیواری را داشته باشد. هر چه طرح کاغذ دیواری درشت تر باشد، دیواری که روی آن نصب می‌شود نیز باید بزرگ‌تر باشد.

انواع کاربردهای کاغذ دیواری

امروزه کاغذ دیواری به دلیل طرح‌ها و مدل‌های متنوع و طیف رنگی بسیار گسترده، کاربردهای بسیاری دارد که برخی از مهم‌ترین کاربری‌های آن عبارتند از:

  1. کاغذ دیواری اتاق پذیرایی و مهمان
  2. کاغذ دیواری اتاق خواب
  3. کاغذ دیواری اتاق کودک

یکی دیگر از کاربری‌هایی که میزان استفاده آن نیز روزبروز رو افزایش است، استفاده به عنوان کاغذ دیواری پشت تلویزیون، ال سی دی و ال ای دی می‌باشد که نمایی بسیار زیبا به آن می‌دهد.

کاغذ دیواری اتاق کودک

وظیفه اصلی کاغذ دیواری کودک این است که فضای گرم و دلچسب را برای بچه‌ها فراهم کند. کودکان در دنیایی با تصورات و خلاقیت‌های بی‌نهایت زندگی می‌کنند و کاغذ دیواری‌های کودک باید این مسئله را در نظر بگیرند. برای اتاق کودک از رنگهای ملایم استفاده می‌شود به این منظور در کاغذ دیواری‌ها از رنگ‌هایی مانند صورتی روشن، یاسی، کرم، آبی روشن و زرد استفاده می‌شود. استفاده از این رنگ‌ها منجر به آسایش کودک می‌شود. برای کاغذ دیواری کودک کیفیت حرف اول را می‌زند. کاغذ دیواری کودک باید فاقد هر گونه مواد آلاینده و شیمیایی بوده و قابل شستشو باشد.

کاغذ دیواری اتاق خواب

استفاده از کاغذ دیواری، با طرح ها و بافت های متنوع، فضای داخلی خانه، به ویژه اتاق خواب را به فضایی گرم، دارای هویت و متنوع تبدیل می کند. انتخاب کاغذ دیواری مناسب با بافت و رنگی هماهنگ با سایر اجزای به کار رفته در دکوراسیون داخلی اتاق خواب امری مهم و تاثیر گذار است.

نحوه صحیح انتخاب کاغذ دیواری

اولین نکته ای که در انتخاب کاغذ دیواری باید بدانید این است که انتخاب کاغذ دیواری همان قدر در نحوه دکوراسیون داخلی و خلق فضای زیبا در منزل اهمیت دارد که انتخاب مبلمان یا فرش مهم است؛ بنابراین اولین توصیه این است که کاغذ دیواری را انتخاب کنید که با دکوراسیون داخلی فضایتان هارمونی داشته باشد.

البته حتما توجه داشته باشید که قبل از انتخاب کاغذ دیواری، به این نکته هم توجه کنید که کاغذ دیواری را علاوه بر اینکه مطابق با اصول و نحوه دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده می کنید، به گونه ای انتخاب کنید که بعد از مدت زمانی کوتاه از طرح و رنگ آن خسته و دل زده نشوید. به طور مثال کاغذ دیواری های با رنگ تیره اتاق های بزرگ را کوچکتر نشان می دهد و باعث القای حس ارامش در فضا می شوند.

کاغذ دیواری های با طرح گلدار یا تکرار شونده ترک ها و عوارض دیوار را می پوشاند و می تواند برای بزرگتر جلوه دادن فضاهای کوچک می توانند استفاده شود.

هماهنگی کف پوش خانه با کاغذ دیواری یکی از مهم ترین هماهنگی هایی است که در این انتخاب باید مورد توجه قرار دهید. به این ترتیب بهتر است از کاغذ دیواری های گلدار یا با طرح و شکل های شلوغ، برای خانه هایی با کفپوش ساده و برای خانه های با کفپوش های دارای طرح و نقش از کاغذ دیواری های ساده استفاده کنید.

کاغذ دیواری های با طرح های بزرگ هم فضاهایی دنج و صمیمی ایجاد می کنند و هم چنین کمک می کند تا فضاهای خیلی بزرگ معقول تر به نظر بیایند.

رنگ روشن در کاغذ دیواری هم می تواند منجر به بزرگ تر جلوه دادن اتاق های کوچک شوند و فضایی دوستانه و صمیمی ایجاد کنند.

هم چنین کاغذ دیواری هایی که دارای خطوط عمودی و افقی هستند هم می توانند در فضا تاثیر گذار باشند.  خطوط عمودی ، دیوارها و سقف را بلندتر نشان می دهند. خطوط افقی اتاق را کشیده تر نشان می دهند برای فضاهای کوچک یا با سقف کوتاه مناسب هستند.

انواع طرح های کاغذ دیواری برای محیط های اداری

کاغذ دیواری های اداری راه حلی مناسب برای طراحی داخلی دیوار محیط های اداری و تجاری هستند و شما به راحتی می توانید طرح و رنگ کاغذ دیواری را با سایر وسایل موجود در دکوراسیون اداری هماهنگ کنید. یکی از دلایل محبوبیت کاغذ دیواری ها نصب سریع و آسان آن ها است و علاوه بر این کاغذ دیواری ها بوی تند و خرابکاری رنگ های ساختمانی را ندارند.

قبل از انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری باید به سبک دکوراسیون و رنگ های موجود در دکوراسیون اداری توجه کنید زیرا هماهنگ نبودن رنگ و طرح کاغذ دیواری با سایر وسایل موجود در دکوراسیون داخلی اداری باعث می شود تا دکوراسیون مورد نظر شما بی نظم و خسته کننده به نظر برسد. اگر تمایل دارید که در محیط های اداری فضایی آرام به وجود آورید بهتر است از کاغذ دیواری با رنگ های ملایم استفاده کنید. کاغذ دیواری های با رنگ های شاد و روشن و اشکال هندسی مختلف می توانند فضایی پرانرژی را در محیط های اداری به وجود آورند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *