دکوراسیون فضاهای اداری

دکوراسیون فضاهای اداری

فضاهای اداری و دفاتركار جزء اصلی ترین فضاهایی هستند كه اشخاص در طول روز با آن سروكار دارند وساعاتی را دراین مكان ها طی می كنند ، بنابراین معماری و طراحی داخلی چنین فضاهایی بسیار حائز اهمیت است .

بهترین راه حل برای داشتن یك روز كاری خوب و سالم ، كار كردن در محلی آرام ، مناسب و استاندارد است و برای دستیابی به چنین محلی نیاز به طراحی اصولی فضاهای آن است. فضاهایی مانند ورودی ها ، پذیرش و انتظار مراجعین ، مسیرهای دسترسی ، دفاتر كارمندان ، اتاق های مدیران ، فضای كنفرانس و در ابعاد بزرگتر سالن های اجتماعات بایستی با تمام استانداردهای طراحی هم خوانی داشته و ازلحاظ ارگونومیكی نیز دارای شرایط مناسبی باشند.

عناصر طراحی داخلی یك فضای اداری شامل موارد زیر می باشد:

طراحی پلان، نور ها طبیعی و مصنوعی ، رنگ ، مبلمان و……

پلان كاربردی و استاندارد ، به طوری كه تمام نیازهای اشخاص شاغل در آن فضا را رفع نماید و متناسب با نوع كاربری باشد . به عنوان مثال نوع طراحی یك دفتر اداری مختص فعالیت های مهندسی با دفتر كار یك وكیل متفاوت است و باید با توجه به نوع فعالیت به جزئیات طرح مورد نظر پرداخته شود .
نورپردازی مناسب و حداكثر استفاده از نورطبیعی یكی از اركان مهم معماری داخلی به شمار می رود . یکی از منابع نور طبیعی ، نور حاصل از خورشید است که منبع انرژی است.

برای تنظیم نور از پنجره های با ابعاد مناسب که در طراحی ساختمانها مورد توجه قرار می گیرد و شیشه های رفلکس مطلوب و پرده های مناسب استفاده می شود و البته استفاده از نور طبیعی برای مراکز تجاری واداری قابلیت بهره برداری بهتر و بهره وری بیشتر دارد.

در صورتی كه امكان استفاده از نور طبیعی نباشد ، ناچار به استفاده از نورهای مصنوعی هستیم كه باید در انتخاب لامپ ها ، از نوعی استفاده كرد كه بهترین كیفیت نوری و كم ترین مصرف را دارا باشند و در صورت امكان از دیمرها برای تنظیم نور به جای كلید های معمولی استفاده كرد .طراحی سیستم های هوشمند نورپردازی نیز از روش های معمول در طراحی داخلی ساختمان ها می باشد كه به طور چشمگیری از مصرف انرژی كاسته و بر كیفیت نور در فضا می افزاید.

استفاده از رنگ ها و بافت ها ی متناسب با فضای اداری كه معمولا رنگ های سرد با تركیب بسیار كمی از رنگ های گرم است كمك شایانی در جهت دستیابی به فضای مطلوب می كند . استفاده از رنگ زرد و كرم به دلیل خاصیت انرژی بخشی و استواری در فضاهای اداری توصیه می شود رنگی سبز ، بنفش و خاكستری نیز برای فضاهای اداری به صورت تركیب با رنگ های دیگر استفاده می شود . در صورت استفاده از رنگ های خنثی( سفید ، خاكستری ، مشكی ) در دیوارها و سقف ، بهتر است مبلمانی با رنگ های زرد و بافتی ساده به كار رود و تابلوها و قاب هایی با رنگ قرمزیا قهوه ای در دیوارها نصب گردد .

مبلمان استاندارد و چیدمان مناسب آن نیز از اساس كار طراحی ایده ال دفتر كار است . تهیه ی مبلمان خوب و هماهنگ با رنگ و فضای داخلی اتاق ها و قراردادن آن ها به طوری كه مزاحم رفت و آمد و فعالیت افراد نشود و زیبایی به محیط ببخشد .

نکات طراحی دکوراسیون اداری

برای طراحی دکوراسیون اداری دفتر کار خود لازم است تا مواردی را در نظر بگیرید.  ما برخی از نکات و موارد را برای فضای اداری دفتر کار شما یادآوری می کنیم

۱) انتخاب یک گروه

در طراحی دکوراسیون اداری باید از تیم متخصص در جهت بهبود دکوری شیک و زیبا را دارا باشد.

۲) رنگ دیوار

رنگی که انتخاب میکنید، شخصیتی را که میخواهید به دکوراسیون داخلی شما بدهد را تعیین میکند. از آنجا که شما قصد دارید یک فضای اداری داشته باشید، رنگ های سرد مانند سبز و آبی توصیه می شود. ایده این است که تا حد ممکن باعث تسکین چشم شما شود. سایه های نزدیک به رنگ سفید نیز آرامش بخش به نظر می رسد.

۳) نورپردازی

نورپردازی نزولی زمانی که ما در مورد دکوراسیون اداری صحبت می کنیم، توجه بیشتری را به خود جلب می کند زیرا به شما کمک می کند بر فضای کاری خود تمرکز کنید. لامپ های آباژور و لامپ های رومیزی با اندازه و اشکال مختلف به شما کمک می کند تا روحیه ای را که یک فضای کاری نیاز دارد به وجود آورید.

۴) متریال

متریال اصلی مورد نظر خود را برای دفتر کار خود انتخاب کنید، از جمله چوب، شیشه، شیشه و چوب هر دو گران بوده و هزینه های نگهداری آنها بالا هستند، اما یک فضای درجه یک برای شما ایجاد می کنند.
چوب های روکش دار بسیار ارزانتر نسبت به چوب و شیشه است، اما در عین حال بسیار سبک تر نیز می باشد. چوب های روکش دار جدید به عنوان جایگزینی برای چوب معمولی استفاده می شود و ارزان است و مارک های زیادی از مبلمان اداری از چوب های روکش دار ساخته شده است،

۵) مبلمان

از آنجا که ما در حال صحبت کردن در مورد دکوراسیون داخلی دفتر کار هستیم، مبلمان تقریبا همه آن چیزی است که به آن نیاز دارید و در عین حال نیازهای فضای شما نیز بسیار مهم است.

نوع چوب مورد نظر شما، نوع صندلی که در دکوراسیون اداری فضای خود می خواهید، صندلی های چرخ دار یا ایستا، میزهای جانبی، دسته های کشو و غیره مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

۷) دکوری ها

شما می توانید با استفاده از لوازم دکوری برای دیوارها یا سایر لوازم  محیط اداری خود یک فضای شیک و زیبا را به فضای خود بدهید نظیر استفاده از پارتیشن های کوتاه ، فلاور باکس و ….

تاثیر رنگ ها در بهبود کار در فضای اداری

دکوراسیون اداری هم مانند سایر دکوراسیون ها از اهمیت ویژه ایی برخوردار است زیرا بدلیل اینکه زمان بیشتری را افراد در این محیط سپری می کنند. اما عناصر طراحی دکوراسیون داخلی محل کار شما، به ویژه رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، در واقع می‌توانند تاثیر بسزایی بر خلق‌وخوی تیم شما داشته باشد.

روانشناسی رنگ‌ها در دکوراسیون اداری

برای استفاده صحیح از رنگ‌ها در دفتر کار خود، باید اهمیت آنها را درک کنید. رنگ مورد علاقه خودتان را و همچنین رنگ سفید ساده را چون فکر می‌کنید به همه چیز می‌آید انتخاب نکنید.شما باید در مورد رنگ‌های مختلف تحقیق کنید و به چگونگی تاثیر آنها بر کسب و کار خود فکر کنید.در واقع انتخاب رنگ صحیح برای محیط کاری می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شرکت در انتخاب افراد صحیح برای کار کردن در سازمان ایفا کند.

رنگ سبز به عنوان مثال اگر به نظر می رسد تیم‌تان استرس دارد، اضافه کردن رنگ سبز می‌تواند آنها را کمی آرام کند. اما هر رنگی کیفیت مختص به خودش را دارد که می‌تواند به شیوه‌های مختلف شما را تحت تاثیر قرار دهد.سبز افراد را آرام می‌کند. آبی تسکین‌دهنده است، اما بعضی‌اوقات می‌تواند بهره‌وری را کم کند.

رنگ قرمز ضربان قلب را افزایش و انرژی را بهبود می‌دهد، اما می توانند اذیت‌کننده باشد، نارنجی تمایل به همکاری و شور و شوق را بالا می‌برد.

رنگ زرد بر هوشیاری تاثیر می‌گذارد، اما همچنین می‌تواند اضطراب را هم افزایش دهد. همه این رنگ‌ها وقتی به درستی استفاده شوند، عالی هستند.

انتخاب رنگ‌هایی مناسب هریک از فضاها

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما باید تنها یک رنگ را انتخاب کنید و کل دفتر خود را با آن یک رنگ بپوشانید. درواقع می‌توانید برای قسمت‌های مختلف محل کار خود، از رنگ‌های مختلف استفاده کنید.

به عنوان مثال، برای اتاق‌های کنفرانس که می‌خواهید مشارکت فعال را در آن ترغیب کنید، قرمز و نارنجی عالی هستند.گرچه استفاده از رنگ‌های مختلف برای فضاهای مختلف خوب است، اما نباید هر دیواری را به یک رنگ متفاوت رنگ کنید.شما باید اطمینان حاصل کنید که رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید حداقل تا حدی با یکدیگر هماهنگ هستند.

برای رنگ‌های اصلی فضای کار، مثل رنگ دیوارها، اغلب بهتر است از رنگ های روشن استفاده کنید تا فضا را روشن کنید.

رنگ‌های تیره باعث می‌شوند فضا کوچک و دلگیر به نظر برسد. بنابراین به رنگ‌های روشن و خنثی بچسبید و بعد در صورت تمایل با کمی رنگ‌های تیره یا پررنگ، بر روی برخی قسمت‌های فضا تاکید کنید.

رعایت تعادل در رنگ

تأکید بیش از حد بر روی هر رنگی و در هر فضایی می‌تواند خسته کننده باشد و اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. در عوض بهتر است رنگ‌های انتخابی خود را با آثار هنری، گیاهان، مبلمان و دیگر لوازم دکوراسیون اداری بیشتر به چشم آورید؛ و رنگ آنها را هم طوری انتخاب کنید که با رنگ دیوارها هماهنگ باشند و در رنگ دیوار محو نشوند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *