انواع کابینت ها

هایگلاس نوعی MDF است با این تفاوت که روی سطح آن یک لایه روکش پلکسی گلاس پوشانده شده است. اما خود پلاکسی گلاس نوعی پلاستیک است که ظاهری شفاف و شیشه مانند دارد و جنس آن طوریست که از شیشه سبک تر اما مقاوم تر است و با رنگ ها و طرح های بسیار متنوع وجود دارند. کابینت آشپزخانه هایگلاس علاوه بر نمای لوکس و شیکی که به آشپزخانه های مدرن می دهند به دلیل خاصیت منعکس کنندگی و براق بودن منبع نور در آشپزخانه مدرن بشمار می روند. نکته بسیار مهم هنگام استفاده از کابینت های هایگلاس، نورگیر بودن آشپزخانه است، استفاده از نور طبیعی در طول روز تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی آشپزخانه ها ی مدرن می گذارد. یکی دیگر از عناصری که در هنگام خرید کابینت های گلاس باید به آنها توجه بشود دستگیره کابینت ها و کشوهای این کابینت هاست که در جلوه آشپزخانه تاثیر بسیار زیادی دارد. معمولا دستگیره های براقی که شکلی ساده و ظریف دارند می توانند سبک مدرن را به آشپزخانه شما بیاورند. در کابینت های گلاس معمولا بدنه ی داخل کابینت ها را از ام دی اف میسازند و برای روکش ان از ملامینه ی سفید که به ام دی اف سفید صابونی معروف است استفاده میشود. قیمت و جنس و سبک این نوع کابینت ها با سایر کابینت ها متفاوت است. این نوع کابینت ها اسم های مختلفی دارند برای اینکه بیشتر آشنا شوید ما ان را در اینجا قرارمیدهیم. کابینت های ملامینه, کابینت های گلاس, کابینت وکیوم, کابینت کلاسیک,کابینت روکش برجسته,کابینت براق,کابینت مات .. این نوع کابینت در خانه ها فست فود هاو رستوران ها آشپزخانه ها برای ایرانیان جایگاه به خصوصی دارد و طرح آشپزخانه هم از لحاظ حسی و هم بصری جایگاه ویژه ای دارد.

کابینت فلزی

کابینت های تمام فلزی، کابینت هایی هستند که تقریبا نسل شان منقرض شده است؛ اما هنوز هم در بدنه بعضی کابینت ها برای کاهش هزینه از فلز استفاده می شود. افرادی که می خواهند کابینت های شان ام دی اف باشد اما کابینت ها برایشان مقرون به صرفه تر تمام شود، بدنه کابینت ها را فلزی در نظر می گیرند و فقط درب ها را از ام دی اف تهیه می کنند.

معایب و مزایای کابینت های فلزی
کابینت های فلزی معمولا پس از مدتی رنگ شان می رود و لازم به رنگ آمیزی دوباره است . یکی از بزرگ ترین مشکلات این کابینت ها هم زنگ زدگی آن ها در مواجهه با رطوبت است و همچنین باز و بسته کردن درب کابینت های فلزی سر و صدای زیادی ایجاد می کند و به همین علت این کابینت ها طرفداران زیادی ندارند. تنها مزیت این کابینت ها قیمت ارزان آن ها است.

کابینت های تمام چوب

این کابینت ها از جمله کابینت های زیبا و دوست داشتنی ای هستند که جلوه ای خیره کننده به آشپزخانه مدرن شما می بخشد. البته این جنس کابینت ها برای خانه هایی به سبک کلاسیک هم مورد استفاده قرار می گیرند.
مزایا و معایب کابینت های تمام چوب
این کابینت ها بسیار زیبا و پر جزییات هستند و از معایب آن ها تنها می توان به قیمت بسیار بالای آن ها مدت زمان زیاد برای آماده سازی و نصب آنها اشاره کرد .

انواع رایج روکش کابینت آشپزخانه

کابینت لمینت

روکش لمینت از فشردن و پرس کردن لایه های نازک کاغذ و رزین های پلاستیکی به دست می آید. ساخت لمینیت در کارخانه های بزرگ و با کمک دستگاههای اتوماتیک و با فشار بالا صورت میگیرد. در نهایت لایه رویی با یک طرح تزئینی و یا رنگ خاص چاپ میشود. کابینت لمینت در آشپزخانه های مدرن به صورت مات و براق وجود دارد. روکش کابینت از جنس لمینت تنوع طرح و رنگ زیادی دارد و از دوام بالایی نیز برخوردار است. این ورق ها به نسبت سایر مدل های روکش کابینت آشپزخانه در برابر رطوبت و حرارت مقاوم تر است و البته نظافت آسانی نیز دارد. از معایب روکش کابینت آشپزخانه از جنس لمینت میتوان به این نکته اشاره کرد که در طرح های براق به اندازه اکریلیک براق نیست و در براق ترین حالت نیز کمی مات است و کمتر جلب توجه میکند.

کابینت یو وی

روکش ماورائ بنفش یا یو وی اخیرا رواج زیادی در خانه ها یافته است و ظاهری کاملا براق دارد. فرایند ساخت روکش یو وی برای کابینت آشپزخانه شامل ۹ لایه پوشش یو وی است که بر روی صفحات مهندسی شده چوبی قرار میگیرند. عملیات ساخت این روکش حدود ۱۲ روز زمان میبرد و در نهایت یک روکش کابینت بدون درز است که تا سالها زیبایی خود را حفظ میکند .روکش یو وی برای کابینت آشپزخانه مدرن شما در رنگ ها و شفافیت های متنوع ارائه میشود. این روکش برابر آب نیز مقاوم هستند. اما از آنجا که فرایند تولید روکش های یو وی پیچیده است قیمت زیادی دارد و از روکش های لمینت و ممبران گران تر است.

کابینت اکریلیک

اکریلیک یک روکش خیلی براق است که جلوه خاصی به کابینت میبخشد. این روکش در رنگهای متنوع عرضه میشود و ظاهری آینه ای شکل دارد. ورق اکریلیک کاملا براق است و استفاده از اکریلیک برای روکش کابینت آشپزخانه های مدرن مناسب است. تنوع رنگهای ورق اکریلیک زیاد است و برای سالها براق بودن و رنگ خود را حفظ میکنند. روکش های اکریلیک در برابر خط و خش مقاوم هستند و در طول زمان آسیب نمیبینند. مشکل اصلی این ورقه ها این است که قیمت بالایی دارند.

کابینت ممبران

ورق های ممبران در دو نوع مات و براق برای روکش کابینت آشپزخانه وجود دارند و به آشپزخانه مدرن ظاهری منحصر به فرد میدهند. در فرآیند تولید این صفحات ورق های پی وی سی بدون چسب و در فشار زیاد روی پانل های ام دی اف چسبانده میشوند. صفحه های ممبران این روزها از استقبال خوبی برخوردارند چرا که هم در آشپزخانه های مدرن و هم در آشپزخانه های سنتی قابل اجرا هستند و با هر سبکی به راحتی هماهنگ میشوند.
از مزایای کابینت های ممبران میتوان به رنگ ها و طرح های مختلف در نوع مات و براق آن اشاره کرد، این کابینت ها قیمت مناسبی دارند. ایراد این ورق ها آن است که با گذشت زمان و استفاده مداوم از بین میروند و البته اگر در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار داشته باشند رنگ خود را از دست میدهند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *