معماری و دکوراسیون داخلی

معماری و دکوراسیون داخلی

فضاهای کوچک و دکوراسیون های مناسب همیشه نیاز به یک دکوراتور منطقی و خوش سلیقه دارد ، بطوریکه این فضا را به بهترین نحو چیدمان کند تا بتوانند از این فضا بهترین کاربری را ایجاد کنند. بسیاری از ما از کوچکی خانه هایی که داریم و آن را مشکلی حل نشدنی می دانیم ، گله مندیم. اما باید دانست که راه هایی وجود دارد که با به کار بردن آن ها می توان تا حدی از کوچک بودن فضا های خانه کم کرد.

دکوراسیون خانه های کوچک با رنگ های شاد و بسیار زنده

افرادی که خانه هایی به اندازه کوچک یا متوسط دارند ، بیش تر سعی می کنند از هر سانتی متر فضای خانه بیش ترین استفاده را بکنند. ولی باید تلاش کرد که این استفاده کاملاً مفید و صحیح باشد. یکی از مزیت های خانه های کوچک این است که ما مجبور می شویم درباره طراحی داخل منزل خود بیاندیشیم و روش های خلاقانه ای به کار ببریم. باید گفت که اثاثیه منزل نقش بسیار مهمی در بزرگ یا کوچک به نظر رسیدن خانه دارند و ما می توانیم به کمک آن ها تا حد امکان خانه را به دلخواه خود تغییر دهیم.

فضا :

در این جا فضا محدوده ای است که در دسترس کاربران قرار گرفته است. در طراحی داخلی، استفاده موثر از فضا و ارتباط آن با محیط بسیار مهم است. در طراحی داخلی باید رابطه درست انسان با فضا تعریف شود و در چیدمان وسایل دسترسی و میزان کاربری آن ها مدنظر قرار گیرد.

رنگ :

رنگ یکی از خواص بصری اصلی است. در واقع هر چیدمانی از طریق رنگ معنا می یابد. همچنین رنگ نشان دهنده خصلت های روانی و روحیات افراد است. به کمک آن به آسانی می توان شرایط ذهنی مناسب را برای فضاهای مختلف به وجود آورد. رنگ عاملی است که نظر هر فردی را به خود جلب می کند.ذهن ناخودآگاه انسان را درگیر و اطلاعات زیادی را به مغز می رساند. رنگ ها شخصیت دارند و سبب می شوند که دکوراسیون فضا کامل شود. مثلاً رنگ های مناسب اتاق خواب، رنگ های ملایم و سردی هستند که احساس آرامش را منتقل می کنند.

نور :

نور وسیله دیدن و از مهم ترین عواملی است که برای تعریف یک فضا به کار می رود. بدون نور، نه فضا معنی پیدا می کند و نه رنگ و بافت را می توان احساس کرد. نور جلوه ای دیگر به فضا و اشیا و ریتم خلاقانه ای به آن ها می بخشد. به طور مثال در فضای یک خانه، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد.

تعادل در فضا چیست؟

آیا تا به حال با خانه ای که همه وسایل آن در مکان مناسب خود قرار دارند و همه چیز خوب است اما در عین حال به گونه ای است که به نظر میرسد چیزی کم دارد یا به عبارت عامیانه تر به دل نمینشیند مواجه شده اید؟ در چنین شرایطی باید بگوییم خانه تعادل ندارد.

  تعادل به چه معناست ؟ تعادل یعنی به کلیه نیازها و الزامات در خانه به بهترین روش ممکن پاسخ داده شود. شاید به اشتباه عده ای تعادل و تقارن را یکی تلقی کنند در حالیکه باید بدانیم که این چنین نیست و این تفکر اشتباهی است که عده ای به غلط بر این باورند.برای درک تفاوت تقارن و تعادل به این موضوع توجه کنید که ممکن است در دکوراسیون یک خانه تعادل باشد اما اثری از تقارن وجود نداشته باشد و برعکس این قضیه نیز صدق میکند. برای ایجاد تعادل می توان هم از تقارن هم از عدم تقارن استفاده کرد.

چگونه میتوانیم در فضا تعادل برقرار کنیم؟

جواب این سؤال بسیار گسترده است ولی میتوان به صورت خلاصه به چند مورد شاره کرد.

 1- به رنگها بیشتر توجه کنید.

برای مثال اگر یک رنگ روشن در فضا قالب است از یک رنگ تیره به عنوان سرعت گیر چشم استفاده کنید.

 2- ابعاد را در نظر داشته باشید.

ممکن است فضای مورد نظر شما کوچک یا بزرگ باشد یا شاید طول و عرض فضا با هم همخوانی ندارد در چنین مواردی میتوان با تعادل،نقص فضا را تا ۹۰% برطرف کرد.

 3- به محل قرار گیری مبل ها بیشتر توجه کنید.

اغلب یاد گرفته ایم که برای داشتن فضای بیشتر مبل ها را دور از هم بچینیم و تا زمانیکه به دیوار نچسبد گمان میکنیم مبل ها فضا را اشغال کرده است اما باید بدانیم که این تفکر کاملاً اشتباه است. مبل قدرت زیادی در طراحی داخلی دارد و با مبلمان میشود فضای جدید تعریف کرد و با چیدمان درست مبل می توان نگاه را تا حد وسیعی به فضا تغییر داد. توجه داشته باشید که هر چه قدر هم فضا نداشته باشید باز هم دلیل نمیشود مبل ها را به دیوار بچسبانید. چیدمان مبلمان تاثیر تأثیر بسزایی در دکوراسیون دارد و برای چیدمان درست مبلمان قبل از هرچیز باید به بررسی فضا بپردازیم.

ایده های نو بر چیدمان:

در چیدمان و دکوراسیون داخلی استفاده از طرح ها و بافت های مختلف در دکوراسیون نقش بسزایی به عهده دارد. در تزئینات استفاده از عناصری مانند چوب،فلز،شیشه،بافتی مانند سنگ می تواند جلوه ای ویژه را در چیدمان داشته باشد. چیدمان هرگاه به گونه ای مثبت و بهینه درست اجرا شود؛ فضایی کافی را برای استراحت و بکارگیری آن فضا می تواند میسر کند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *