نکاتی درباره بازسازی خانه

نکاتی درباره بازسازی خانه

خانه ها نیز مانند تمام چیز هایی که در زندگی وجود دارند با گذر زمان قدیمی می شوند. منازلی که در آن ها زندگی می کنیم به مرور زمان کهنه و خراب شده و نیاز به تعمیرات پیدا می کنند.قبل از شروع به بازسازی منزل، سعی کنید با طراح داخلی، معمار یا پیمانکار مشورت کنید ، تا فرآیند بازسازی منزلتان با دقت بیشتری پیش برود. یک پروژه ی بازسازی که درست طراحی شده باشد می تواند ارزش و راحتی خانه ی شما را افزایش دهد. بازسازی خانه ای که در آن زندگی می کنید با انجام تعمیرات مختلف بسیار راحت تر از خرید خانه ای جدید بوده، مشکل کمتری داشته و مفید تر است و هم چنین باعث می شود تا محیط زندگی شما به مکانی زیبا تر تبدیل شده و به طور طبیعی کیفیت زندگی شما افزایش یابد.

بازسازی شامل دکوراسیون داخلی منزل ، تعویض کابینت آشپزخانه , کمد دیواری ,  تغییر در نوع تیغه بندی ها، کف سازی، سقف کاذب , کف دوبلکس و … می باشد . در بازسازی داخلی کلیه اعمال همچون سیستم های سرمایش و گرمایش , تاسیسات و لوله کشی ها , رفع نم در سرویس ها و سالن ها مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین شامل سایر تغییرات مانند نقاشی کاغذ دیواری , لمینیت , کابینت , تعویض درب ها و … می باشد.

تصمیم گیری در اجرا و نوع پوشش دیوار ها در بازسازی

در بحث طراحی دکوراسیون داخلی گزینه های بسیاری وجود دارد که می توانید به عنوان پوشش دیوار خود انتخاب کنید. پنل های دکوراتیو سه بعدی , پوستر سه بعدی , دیوار پوش , سنگ دکوراتیو، شیشه تزیینی، تایل آلومینیومی و کاغذ دیواری و بسیاری از گزینه های دیگر، همه از جمله گزینه  هایی برای انتخاب هستند که در این مرحله می توانید بهترین نوع پوشش را برای دیوار منزل خود انتخاب کنید.

رنگ آمیزی دیوار ها و سقف

 در این مرحله از بازسازی ، شما باید طراحی و نقاشی را که بیشتر به سلیقه و نظر شما نزدیک تر است، انتخاب کنید. اگرچه معمولا همه زیبایی و سادگی رنگ سفید را به طرح های مختلف ترجیح می دهند، اما با این حال رنگ های قرمز آبی و سبز و … نیز در معماری امروزه استفاده می شود. با این حال انتخاب رنگ ساختمان در بازسازی داخلی منزل نیز از جمله مواردی است که کاملا بستگی به سلیقه شخصی خود شما دارد.

نحوه چیدمان و طراحی منزل در بازسازی
زمانی بازسازی داخلی منزلتان دارای ارزش می باشد که با نحوه چیدمان و طراحی داخلی منزل شما دارای هارمونی باشد و باعث زیبایی هر چه بیشتر منزل شما شود. برای این منظور، شما باید در بازسازی داخلی منزل خود طراحی و نحوه چیدمان دکوراسیون داخلی جدید و زیبایی  را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که طراحی مبتکرانه در بازسازی داخلی بسیار حائز اهمیت می باشد. پس باید برای آن زمان بیشتری را اختصاص دهید. برای این منظور شما باید طراحی های متنوع و سبک های مختلف را به نسبت فضای خود بسنجید.

بازسازی سالن پذیرایی
برای بازسازی ساختمان به ویژه بازسازی اتاق پذیرایی کف سالن شما دارای اهمیت است. اینکه از چه متریالی و برای چه منظوری استفاده می کنید بسیار مهم است. ممکن است شما بخواهید بعد از بازسازی ساختمان از فرش استفاده نکنید، اگر این چنین است می بایست کف سالن پذیرایی سنگ یا سرامیک بدون بند کار شود. دقت داشته باشید حتماً از قرنیز در هنگام بازسازی ساختمان استفاده کنید. قرنیز ها در دکوراسیون داخلی نقش مهمی دارند و فضا را زیبا جلوه می دهند. همچنین در فضای نشیمن کار کردن سنگ های دکوراتیو پشت محل قرار گیری تلویزیون توصیه می شود. می توانید از طرح های خلاقانه برای بازسازی ساختمان در بخش فضای نشیمن استفاده کنید. یادتان باشد اگر از سنگ های دکوراتیو و تزئینی روی دیوار استفاده می کنید می بایست محل قرارگیری تلویزیون را به درستی مشخص کنید.

بازسازی آشپزخانه
آشپزخانه از دید معماران قلب خانه می باشد و معمولا خانم های ایرانی بیشترین زمان را در این فضا می گذرانند و آشپزخانه در زیبایی دکوراسیون داخلی منزل سهم بسزایی دارد. بخصوص امروزه که آشپزخانه ها بصورت اپن می باشند بیشتر در معرض دید هستند. بازسازی آشپزخانه امروزه شامل تعویض کابینت ها , تخریب دیوارها , تخریب آرک های قدیمی و رابیتس کاری ها , نوسازی و یا حتی در صورت لزوم جابه جایی لوله کشی ها , کف سازی , کاشی بین کابینتی و … می باشد.

جهت تعویض کابینت ها اگر شما طرفدار سبک کلاسیک می باشید کابینت ممبران و اگر طرفدار سبک مدرن هستید کابینت های گلاس را پیشنهاد می کنیم. همچنین می توانید سرامیک کف را عوض کنید. همینطور کاشی های دیوار مناسب برای اعمال تغییرات هستند. یکی از دلایلی که کاشی های آشپزخانه را به چالشی برای بازسازی ساختمان تبدیل می کند، شکستگی های احتمالی و یکنواختی است. برای رهایی از یکنواختی و تغییر کلی آشپزخانه کاشی و سرامیک بعد از کابینت در اولویت هستند.

نکات مورد توجه در بازسازی آشپزخانه:

  •     نوسازی درب های کابینت
  •     استفاده از ابزار ها و وسایل جدید و مدرن
  •     نو سازی کف آشپزخانه
  •     تعیین مناسب ارتفاع کابینت ها
  •     ساختن یک کانتر زیبا برای ورودی آشپزخانه
  •     استفاده کردن از ساختار جزیره ای
  •     همخوانی داشتن با دیگر اجزای خانه

 

بازسازی حمام و سرویس بهداشتی
برای بازسازی سرویس بهداشتی و حمام در درجه اول باید اولویت بندی نمود ، از جمله متداول ترین مراحلی که در فرایند بازسازی حمام و سرویس بهداشتی انجام می گیرد اول عایق بندی دیوار و کف ها , تعمیر لوله کشی ها و تاسیسات ، نقاشی دیوار ها و تعویض کاشی ها ، تعویض شیر آلات ها، بازسازی تهویه این مکان ها ، جابه جایی کاسه توالت با فرنگی و طراحی قفسه ها و…. می باشد . یکی از دلایلی که باعث نمدار شدن ساختمان میشود از بین رفتن عایق های حمام و سرویس های بهداشتی است.

به مرور زمان عایق رطوبتی استفاده شده در سرویس ها دچار فرسودگی شده و رطوبت را از خود عبور می دهد. برای برطرف کردن این فرسودگی و یا جابجایی احتمالی سرویس ها و حمام می بایست از ابتدا کف حمام و سرویس را کند و دوباره از عایق های ایزوگام استفاده کرد. میتوان به ضرورت استفاده از عایق اینکار را به صورت چندلایه استفاده کرد. در بازسازی حمام و سرویس بهداشتی اگر احتیاج به تعویض شیرآلات و تاسیسات باشد، بهتر است که این کار انجام شود با اینکه جابه جایی شیرآلات و تاسیسات و تعویض لوله ها هزینه زیادی را در بر دارد،خصوصا اگر این جا به جایی از یک دیوار به دیوار دیگری باشد که اگر بودجه و هزینه تغییرات برای کارفرما امکان نداشت، میتوان برای بازسازی آنها اجسام بزرگ را در جای خودشان نگه می داریم و با آن چیزی که حداقل آن  امکان دارد کار بازسازی ساختمان را شروع کنیم .

بازسازی اتاق خواب
بازسازی اتاق خواب معمولا به نسبت فردی که از آن اتاق استفاده می کند انجام می پذرید. برای بازسازی اتاق کودک توصیه می شود سقف را با رنگ های مناسب کار کنید و دیوارها را همگام با سلیقه کودک دیزاین کنید و رنگ های روشن و شاد استفاده می شود . در منزل های قدیمی معمولا کمد دیواری ها از طریق دیوار کشی و چهارچوب فلزی انجام می شد که این مصالح و قطر دیوار های کمد ها فضای زیادی از اتاق را اشغال می نمود اما امروزه در بازسازی اتاق خواب از کمد دیواری های ام دی اف که قطر دیوار های آن ها بسیار کم اما با مقاومت بالا می باشد استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که در فرایند بازسازی اتاق خواب ابتدا محل قرارگیری و ابعاد کمد دیواری را مشخص می کنند. کمد دیواری یکی از مهمترین عناصر یک اتاق خواب می باشد که اندازه و متراژ آن وابسته به تخت خواب می باشد , به فرض مثال اگر تخت خواب یک نفره باشد کمد دیواری بزرگ تر و متراژ آن می باشد و اگر تخت خواب دو نفره باشد کمد دیواری کوچک تر در نظر گرفته می شود. همچنین توجه به نور و پوشش دیوارها بسیار مهم است.

مرحله نورپردازی در بازسازی

مرحله نورپردازی، مرحله ای بسیار مهم در بازسازی محسوب می گردد. چرا که نورپردازی درست و اصولی، سبب زیبا شدن ساختمان می گردد. امروزه استفاده از چراغ های هالوژن و نورپردازی با نورهای رنگی، طرفداران زیادی داشته و به علاوه نقش فوق العاده ای در نشان دادن کار دارد. این تاثیر آن قدر زیاد است که افرادی که گچ بری ساختمان را انجام می دهند، معمولا خودشان ایده نورمخفی در سقف را به شما خواهند داد.

بررسی سقف و ستون ها :
از سقف های کاذب نیز  برای زیبایی و کارایی سقف ساختمان استفاده می شود . به این ترتیب که ارتفاع را از کف تا سقف را کمتر در نظر گرفته و به فاصله چند سانتی متری از سقف، از سقف های کناف یا همان سقف های کاذب استفاده می کنید. مزیت استفاده از سقف های کاذب این است که شما در هر کجای سقف که بخواهید به راحتی میتوانید نور و روشنایی ایجاد کنید و در روشن کردن فضای داخل واحد هیچ محدودیتی نخواهید داشت. یکی دیگر از مزیت های سقف کاذب این است که تاسیسات برق و سیم ها و حتی لوله های آب را از زیر آن یعنی دقیقاً فضایی بین سقف کاذب و سقف اصلی قرار میگیرد.همچنین شما در بازسازی ساختمان حتماً باید نسبت به چک کردن سقف ها و ستون ها اقدام کنید. ستونها فلزی را اگر نیاز هستند مقاوم سازی کنید و در سقف هر اتاق دقت کنید که ترک های ریز به مرور زمان بیشتر نشود. بعد از اینکه مستحکم سازی را انجام دادید دوباره می توانید از گچ گاری در سقف و ستون ها استفاده کنید.

تعویض درب و پنجره ها  در بازسازی
در بازسازی ساختمان درب های ورودی منزل از حالت ساده و قدیمیه خود باید تبدیل به درب های ورودی ضد سرقت شوند. درب هایی که در نبود شما خیل شما را راحت کنند که ساختمان شما غیر قابل نفوذ است و هیچ فردی نمیتواند وارد ساختمان شما شود. معمولاً درب های ضد سرقت دارای چند لولا و چند قفل همزمان هستند و روی یک چارچوب مخصوص که از قبل ساخته شده اند سوار می شوند.این محکم کاری باعث می شود هم نمای زیبایی به درب ورودی ساختمان شما داده شود و به لحاظ امنیتی از درجه ایمنی بالاتری برخوردار باشد. همچنین درب های داخلی ساختمان وابسته به اینکه هر واحد چند اتاق خواب داشته و همچنین ۲ درب نیز برای حمام و سرویس را می توانید تعویض کنید ولی برای درب های حمام و سرویس باید از درب های ضد آب استفاده کرد.

بعد از تعویض درب ها نوبت به تعویض پنجره ها می رسد. نگاه ویژه به پنجره ها در بازسازی ساختمان امری مهم است، زیرا در صرفه جویی مصرف انرژی تاثیر گذار است. می توانید پنجره های قدیمی را به راحتی با پنجره های ۲ جداره یو پی وی سی(UPVC) تعویض کنید. پروفیل هایی است که بسیار سبک هستند و مخصوص ساخت درب و پنجره تولید می شوند.۲ جداره بودن پنجره های UPVC باعث حفظ انرژی بیشتر در ساختمان و عایق بندی شدن ساختمان به لحاظ انرژی و صوت می شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *