نکات قابل توجه در طراحی دکوراسیون مکان های تجاری از قبیل فروشگاه و مراکز خرید

در طراحی دکوراسیون مکان های تجاری و همچنین دکوراسیون فروشگاهی، استفاده از طرحهای جذاب و همراه با خلاقیت در دکوراسیون داخلی ساختمان ، دکوراسیون مغازه ها و نیز واحدهای تجاری می تواند تاثیر زیادی بر جذب مشتری و افزایش تمایل آنها به ورود در مغازه ها کمک خواهد کرد.

دکوراسیون داخلی که با محیط هماهنگ باشد و باعث خلق فضاهایی در داخل ساختمان و مجتمع شود که در آن بازدید کنندگان احساس آسودگی و آرامش بیشتری داشته باشند از موارد دیگری خواهد بود که باید مورد توجه قرار گرفته شود.

 طراحی فضاهایی مانند لابی اصلی و مرکزی ، طراحی آب نماها و فضاهای سبز و نیز محل استراحت رو باز در داخل مجموعه ی تجاری و قرار دادن صندلی و نیمکت در فضاهای انتهایی راهروها که در مسیر رفت و آمد خریداران و مشتریان نباشد بسیار مناسب خواهد بود تا افرادی که از خرید خسته اند بتوانند در این مکان ها برای مدت کوتاهی استراحت کنند. همچنین باید در نزدیکی چنین فضاهایی، علاوه بر شرایطی برای استراحت به منظور تجدید قوا و رفع گرسنگی، فست فود و رستوران و تعدادی کافی شاپ طراحی گردد.

طراحی داخلی

 

طراحی دکوراسیون مکان های تجاری باید متناسب با هدف، خدمات یا محصولاتی که در دفتر تجاری  ارائه می شود، تاسیس گردد طراحان دکوراسیون تجاری در شرکت طراحان دکور هنرمند ، با توجه به اینکه  هدف شما در طراحی دکوراسیون فضای تجاری چیست، از مواد و متریال مناسب استفاده خواهند کرد و در کل فرقی ندارد قصد راه‌اندازی یک رستوران را دارید یا افتتاح یک مجتمع تجاری مدرن در جهت فروش پوشاک، کارشناسان ما، به شما در زمینه انتخاب متریال مورد نیازتان و طراحی مناسب مشاوره خواهند داد و پس از تایید طرح توسط شما، آن را در فضا اجرا خواهیم کرد.

به طور کلی با در نظر گرفتن تمامی جنبه‌های تاثیرگذار از قبیل بودجه، نیاز مشتری، سلیقه، استانداردهای طراحی و همچنین جدیدترین متد روز دنیا بهترین طراحی دکوراسیون تجاری را انجام و اجرا خواهیم کرد. هدف اصلی گروه ما جلب نظر و رضایت مشتریان می باشد و همچنین متناسب با سلیقه و بودجه تان بهترین طراحی دکوراسیون مکان های تجاری را از ما تقاضا کنید.

طراحی فضای تجاری

اصول طراحی دکوراسیون مکان های تجاری

برای انجام هر کاری باید از اصول و قواعد آن اطلاع داشته باشیم و هر اقدامی را بر اساس استانداردهای آن به درستی انجام دهید، طراحی دکوراسیون تجاری نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد. پیاده سازی اصول و استانداردهای لازم باعث خواهد شد تا بنایی مقاوم، ایمن، جذاب و همچنین چشم نواز در فضای تجاری خود داشته باشید.

رعایت اصول، بکارگیری سبک‌های متفاوت و نیز استفاده از روش‌های جلب توجه مشتری و مراجعه کنندگان، موجب خواهد شد تا مشتریان و بازدیدکنندگان احساس خوشایندی نسبت به فروشگاه شما در ذهن خود داشته باشند. گاهی با رعایت اصول ابتدایی و ساده هم می‌توان نتایج شگفت انگیزی ایجاد کرد؛ در نتیجه بهتر است از این اصول اطلاع داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

در ادامه چندین مورد از مهم‌ترین اصولی که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد را بیان می کنیم.

طراحی فروشگاه 

  1. کف سازی اصولی

یکی از مهم‌ترین عناصر در هر فضایی با کاربری مختلف، کف سازی آن فضا می باشد. در فضاهای تجاری به علت رفت‌و‌آمد زیادی که در ان برقرار است، باید از مصالح سخت با مقاومت بالا و با ابعاد بزرگ بهره گرفت.

استفاده از رنگ‌های روشن یا تیره در کف سازی فضای تجاری هر یک معایب و مزایای خود را خواهند داشت. برای مثال ، کف سازی با رنگ سفید، فضای تجاری را بزرگ‌تر و نیز دل‌بازتر نشان خواهد داد اما هر لکه‌ای را به وضوح نمایش می دهد و این مسئله برای پاکیزه نگه داشتن کف مسئله ساز خواهد شد. البته کف سازی با رنگ تیره این مزیت را خواهد داشت که کثیفی در آن کم‌تر به چشم می آید.

  1. دیوار‌ها،ستون‌ها و نما

از عناصر مهم یک فضای تجاری، اسکلت ساختمان و نماهای آن می باشد. به علت وسیع بودن یک مجتمع تجاری، باید سعی داشت که از مصالح بادوام و همچنین با مقاومت بالا در دیوارها و ستون‌ها استفاده نمود که تا سالیان سال آسیب نبینند.

در طراحی پلان باید سعی شود ستون‌ها تا جایی که امکان دارد جلوی دید قرار نگیرند و در دل دیوارها پنهان شده باشند. استفاده از دیوارپوش‌هایی برای دیوارها پیشنهاد می شود تا علاوه‌ بر زیبایی، هزینه زیادی بر پروژه اضافه نشود زیرا به احتمال زیاد در آینده بر روی دیوارها، بنرهای تبلیغاتی نصب خواهد شد و از آن نمی توان جلوگیری کرد.

سعی کنید نهایت خلاقیت را در طراحی نمای ساختمان و همچنین نمای ویترین‌ها بکار ببرید تا جلوه بصری ویژه‌ای ایجاد کند و توجه مخاطب را ناخودآگاه به سمت خود بکشاند

دکور فروشگاه

  1. مبلمان مناسب فضای تجاری

استفاده از مبلمان، یکی دیگر از نکات مهمی می باشد که باید در زمان طراحی فضای تجاری به آن توجه داشته باشید. برای فضاهای تجاری، مبلمان را می‌توان به دو دسته تقسیم بندی کرد. مبلمان فضای داخلی و همچنین مبلمان فضای خارجی.

به خاطر داشته‌باشید که مبلمان خارجی باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. ولی پیشنهاد ما استفاده از مبلمان داخلی می باشد چون معمولا بازدیدکنندگان و خریداران در داخل فضای تجاری، استراحت خواهند کرد. از طرفی هم با این روش، زمان بیشتری را در فضا باقی می مانند. سعی کنید از مبلمان با فرم آزاد استفاده نمایید و به گونه‌ای آن‌ها را طراحی کرده که رو به ویترین‌ها قرار گرفته باشند.  

بصورت معمول خانواده‌ها یا جمع‌های دوستانه با یکدیگر برای خرید به مجتمع های تجاری می آیند. پس بهتر است، مبلمان با تعداد ظرفیت 5-6 نفره در فضا تعریف شود.

  1. عناصر تزئینی

استفاده از آثار هنری و عناصر تزئینی همانند: مجسمه، آب‌نما و… باعث سرزندگی و طراوت بخشیدن به فضای تجاری خواهد شد. به عنوان مثال: استفاده از آب‌نما در فضا، احساسی خوب را به بازدیدکنندگان انتقال می دهد. بهتر است به نحوه قرارگیری عناصر هنری توجه بیشتری داشته باشید در واقع نباید به گونه‌ای باشند که کاربری اصلی فضای تجاری به حاشیه کشیده شود و فراموش شود

اماکن تجاری

  1. نورپردازی مناسب

نور، چه از نوع مصنوعی و چه طبیعی، عنصر جدا‌ناپذیر معماری خواهد بود. سعی نمایید نهایت خلاقیت خود را در این زمینه بکار گیرید و از نورپردازی اصولی و جذاب در ویترین‌ها، مسیرها و همچنین نمای ساختمان بهره بگیرید. حتما در بخش‌های مختلف داخلی نیز، از این عامل برای تاکید و تاثیرگذاری بیشتر استفاده نمایید.

 

  1. در نظر گرفتن پارکینگ مناسب

یکی از دغدغه‌های امروزی بازدیدکنندگان، پیدا کردن جای مناسب برای پارک ماشین می باشد، پس داشتن یک پارکینگ با ظرفیت مناسب از موارد مهمی خواهد بود که باید در طراحی دکوراسیون مکان های تجاری در نظر گرفته شود.

 

  1. ایجاد کاربری‌های مختلف

استفاده از کاربری‌های مختلف همانند: سینما، رستوران، کافه، انواع فروشگاه‌ها با کالاهای مختلف و… نشان خواهد داد که مجتمع تجاری طراحی شده، توانایی پاسخ‌گویی به بسیاری از نیازهای بازدیدکنندگان را خواهد داشت. 

برای مثال گروهی از افراد تنها برای رفتن به فودکورت به مجتمع تجاری مراجعه خواهند کرد. گروهی دیگر برای خرید و گروهی نیز با انگیزه استفاده از فضاهای بازی به مجتمع می آیند. از این رو طراحی رستوران، فست فود و همچنین فودکورت از الزامات طراحی دکوراسیون مکان های تجاری بحساب می آید که موجب افزایش تعداد مخاطبان خواهد شد.

 

  1. تهویه مناسب هوا

احساس کاربر در زمان حضور در فضای تجاری، یکی از فاکتورهای مهم طراحی فضاست. پس باید به آسایش کاربران از نظر دما توجه نمایید. این مورد برای تمام فضاها با موارد قابل استفاده مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است

فروشگاه و طراحی

  1. طراحی محوطه های میانی

محوطه میانی اصلی یا محوطه ها می بایست قسمت جذب مشتریان باشد خاطره ایکه آنها همیشه با خود دارند و همیشه بیاد می آورند اغلب مراکز خرید ، در محوطه میانی خود از یک طرح بسیار عالی برخوردار می باشند و مشخصات واقعاً هیجان انگیزی در خود دارند .

 وجود گنبدهای شیشه ای، ترتیب مخصوص چراغها و فواره هایی که از مجسمه های آن بیرون می آیند ، گل کاریهای مصنوعی زیبا ، راه پله با طرحهای مخصوص و خاص ، پله های برقی کاربردی ، آسانسورهایی با دیوارهای شیشه ای جذاب ، کارهای هنری باارزش در محوطه و طرح گرافیک ها و رنگها نیز عامل مهم و مؤثری در این زمینه خواهد بود.

 در مراکز خیلی بزرگ که دارای چندین محوطه می باشد ، هنگامی که هر یک از این محوطه ها دارای کاراکتر ، شکل ، رنگ ودکور جداگانه ای نسبت به دیگری باشد به مراتب جالب تر و نیز جذاب تر خواهد بود، در واقع محوطه اصلی به یک محل جالب برای نشستن ، استراحت و ملاقات دوستان تبدیل می شود.

 

استانداردهای طراحی دکوراسیون مکان های تجاری

  • ارتفاع طبقات

ارتفاع طبقات در واحدهای بسیار بزرگ ۵-۴ متر و درباره ی واحدهای کوچک ۳ متر و همچنین بستگی به نوع سرویس ها خواهد داشت. ارتفاع طبقات برای مشتریان باز دارنده می باشد و برای کارمندان خسته کننده خواهد بود، در این بین مغازه ها بر نور طبیعی متکی نخواهند شد، بلکه نور مصنوعی همراه با تهویه مکانیکی در آنها در نظر گرفته می شود.

ارتفاع طبقه از مبداء تراز زمین 4.5 تا 5 و در فوقانی ترین طبقه 3 تا 4.75  می باشد. البته واحدهای فروشگاههای بزرگ مساحت کف را جهت کمد و پیشخوان مورد استفاده قرار داده و بقیه مساحت در ۱۰ متر مربع برای هر ۱۵ نفر تخصیص داده می شود.

  • دربهای ورودی و خروجی

در ساختمانی که مساحت مفید کف آن بیش از 1500مترمربع می باشد، تمامی حیاط ها باید دارای ورودی خروجی در نظر گرفته شوند و ورودی و خروجی باید حتی الا مکان از یکدیگر با فاصله بیشتری طراحی شوند . ورودیها و گذرگاهها، با حداقل ارتفاع و عرض mm ۳۷۰۰  در طبقه همکف می باشد. حداکثر فاصله هر نقطه از ورودی باید m ۲۵ در نظر گرفته شود.

در طبقه همکف عرض خروجی ها و گذرگاههای اصلی مشتریان باید ۲۰۰ نفر  در حدود  mm ۱۰۷۰ و برای هر نفر mm ۱۵ به عرض قبلی اضافه گردد . هرگاه ۲ خروجی در طراحی وجود داشته باشد، عرض هر کدام از آنها باید برای همه اعضای مشغول در فروشگاه کافی در نظر گرفته شود .

نکته قابل توجه این است که لازمست درب های خارجی به سمت بیرون باز شوند و نباید از دربهای کشویی استفاده گردد.

برای ورودی پاساژ تقریباً ۳.۵متر ارتفاع و پهنا در نظر گرفته می شود . اگر خروجی پیاده رو به حیاط باز می شود قسمت فروش تقریباً ۸۰ سانتی متر پهنا لازم خواهد داشت.

  • پهنای دربها

در طراحی دکوراسیون مکان های تجاری، پهنای مجموع تمامی دربها تخلیه در هر ۱۰۰ متر مربع یا قسمتی از مساحت طبقه ، مساوی با ۰.۳۰ متر پهنای خالص آن در نظر گرفته می شود ، در طبقه فوقانی پهنای حداقل در،  مساوی با پهنای پلکان در نظر گرفته می شود.

پهنای درها به صورت زیر طراحی می شود:

  • ظرفیت ۵۰۰ نفر معادل ۱ متر برای هر ۱۲۰ نفر در نظر گرفته می شود.
  • ظرفیت ۱۰۰۰ نفر معادل ۱ متر برای هر ۱۵۰ نفر در نظر گرفته می شود.
  • ظرفیت بالای ۱۰۰۰ نفر معادل ۱ متر برای هر ۲۰۰ نفر در نظر گرفته می شود.

پهنای کریدور و دربها تقریباً ۱.۵ متر است.

طراحی فروشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *