نکاتی در مورد چیدمان دفتر کار و مبلمان اداری

محيط کاری نيز مانند فضای مسکونی بايد دارای دکوراسيون داخلی مناسب باشد. کارمندان زمان زيادی را در طول روز در فضای کاری خود سپری میکنند و چيدمان مناسب و استاندارد در روحيه آنها تأثیر بسزايی دارد. به همين دليل تهيه مبلمان اداری مناسب با فضای شرکت و چيدن آنها با خلاقيت و نوآوری امری مهم است. تعريف کلی مبلمان اداری: به مجموعهای از میزها و صندلیها، پارتيشنها و مبلمان که در قسمتهای مختلف سازمان و یا شرکتها از جمله اتاق کارکنان، اتاق کنفرانس، سالن انتظار، اتاق مدیریت و … استفاده میشود مبلمان اداری میگويند.

مبلمان اداری استاندارد برای ایجاد فضایی مناسب جهت رفاه کارمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. فضای استاندارد به فضایی می‌گویند كه تمام نیازهای افراد در آن فضا را تأمین کند و با نوع كاربری متناسب باشد و موجب افزایش کارایی و کیفیت نیز گردد. محلی استاندارد محسوب می‌شود که شاخصه‌های افزایش کیفیت و احساس خوشایند بودن را برای فرد یا افراد حاصل کند. 

با توجه به این تعریف از فضای استاندارد، دکوراسیون اتاق کارکنان هم باید متناسب با کار آنها باشد. به طور کل، کارمندان یک سوم از زمان زندگی خود را در محیط کار می‌گذرانند و همین امر لزوم اهمیت دلچسب بودن فضا را تأیید می‌کند. درضمن، محیط کار بسیار در بهره‌وری کارمندان تأثیرگذار است به همین دلیل در انتخاب مبلمان اداری باید حساسیت زیادی داشت.

عوامل تعيين کننده در نحوه چيدمان مبلمان اداری

برای اینکه بتوانید در فضاهای کاری بهترین چیدمان را داشته باشیم باید به عملکرد مورد نیاز فضا توجه کنید ؛ يعني همه شرايط و ويژگیهای محيط را به خوبی شناسايی کرده و بر مبنای آنها بهترين مکان را برای مبلمان اداری خود انتخاب کنيد. فضاي در دسترس، حريم خصوصی و همچنين نور و چشم انداز محيط کار از عوامل تعيين کننده در چيدمان فضای کاری است. اگر در محيط کاري خود چشمانداز زيبايی داريد، میتوانيد ميزها و مبلمان خود را به نحوی قرار دهيد که چشمانداز به خوبی قابل رؤیت باشد. با اين کار میتوانيد فضايی جذاب و سرزنده داشته باشيد. نور نيز يکي ديگر از عوامل تأثیرگذار در چيدمان مبلمان اداری محسوب میشود. اگر فضا دارای نور طبيعی باشد، بايد از اين نور حداکثر استفاده را کرد و چيدمان را طوری طراحی کرد که به بهترین شکل از این نور استفاده شود و محل قرارگيری لوازم را طوری در نظر گرفت که همه ميزها و مبلمان از نور کافی برخوردار باشند.

تأثیر رنگ مبلمان اداری در اداره ها

رنگ ها عوامل مهمی هستند که تأثیر زیادی در محل کار بر روی رفتار کارمندان و افزایش کارایی آنان دارد. رنگ مبلمان اداری که برای اداره ها انتخاب می شود می تواند هم تأثیر زیادی در رفتار کارمندان بگذارد و هم این که باعث جذابیت و زیبا شدن محیط کار شود. به طور مثال بهتر است هیچ گاه از مبلمان اداری با رنگ قرمز استفاده نشود چون موجب بالا رفتن ضربان قلب می شود و در کارکنان تنش ایجاد می کند.

اگر دفتر کاری توام با آرامش است و باید محیطی خلاقانه داشته باشد می تواند رنگ مبلمان های اداری آن آبی یا رنگ های روشن باشد زیرا این نوع رنگ ها باعث به وجود آمدن تمرکز در کارکنان می شوند. البته باید به این نکته توجه داشت که انتخاب رنگ مبلمان اداری باید متناسب با نوردهی فضای اداره و بقیه  رنگ های موجود مانند رنگ دیوار باشد. حتی می توان گفت رنگ مبلمان های اداری می تواند تأثیری بر نوردهی فضا داشته باشد زیرا هر چه رنگ مبلمان روشن تر و شفاف تر باشد بازتاب نور را چندین برابر کرده و فضایی دلچسب تر را به وجود می آورد.

جنس مبلمان اداری معمولاً از چیست؟

یکی از مقوله های مهمی که در خصوص مبلمان اداری به چشم می خورد جنس آن و کیفیتش می باشد. اغلب این مبلمان ها از چوب یا چرم ساخته شده اند. آن دسته از مبلمان های اداری که از چوب ساخته شده اند جنسشان از چوب جنگل و یا چوب هایی نظیر ملامینه و ام دی اف است. به دلیل این که چوب های ام دی اف مقاوم تر و ضد آب هستند و همچنین تنوع زیادی دارند بیشتر از سایر چوب های دیگر در ساخت مبلمان های اداری استفاده می شوند. اما می توان ذکر نمود که جنس چرم می تواند فقط رویه  میز اداری باشد یا در ساخت صندلی اداری از آن استفاده شود که هم عمر بیشتری دارد و هم قابل شستشو می باشد.

طراحی و مدل های میز مدیریت

مهم ترین جزء در مبلمان اداری میز کنفرانس، میز مدیریت و میز کارکنان می باشد. در اتاق هر مدیری مهم ترین وسیله ای که به چشم می آید داشتن میزی مناسب برای مدیر است. در ابتدا برای انتخاب میز مدیریت، جدای از شکل و طرح آن باید رنگ آن را در نظر گرفت که تناسب و همخوانی خوبی با رنگ اتاق مدیر داشته باشد. طراحی میزهای مدیریت در دو نوع مدرن و کلاسیک می باشد. البته طراحی میزهای مدیریتی به صورتی است که با میزهای دیگر مانند میز کامپیوتر خیلی فرق دارد و حتی در طراحی این گونه میزها می توان کشوهایی را برای آن تعبیه کرد و بهترین متریال ها را در ساخت آن به کار برد که امروزه بیشترین میز های مدیریت ،از مدل های تمام ام دی اف و چوبی ساخته شده است که بر اساس سلیقه  هر فردی انتخاب می شوند.

انتخاب بهترین میز کنفرانس

در همه  شرکت ها و ادارات اعم از کوچک و بزرگ همیشه فضایی مختص به کنفرانس و جلسات در نظر گرفته می شود. میز و صندلی که برای اتاق کنفرانس در نظر گرفته می شود باید سبک، قابل حمل و جابه جایی و همچنین دارای تناسب رنگ با فضای آن اتاق باشد. میز اتاق کنفرانس باید در اندازه ای انتخاب شود که به قدر کافی فضا برای گذاشتن لپ تاپ و کیبوردها باشد. حتی باید طوری میز کنفرانس تعبیه شود که برای پذیرایی از مهمانان مشکل و مانعی وجود نداشته باشد.

انواع صندلی اداری و بهترین آن ها

در مبلمان اداری صندلی ها نیز نقش مؤثری دارند. انواع این صندلی های اداری شامل صندلی انتظار مخصوص ارباب رجوع ها، صندلی مخصوص کارمندان، صندلی مدیر، صندلی های موجود در اتاق کنفرانس می باشد. انتخاب بهترین صندلی اداری به قدری از حساسیت بالا برخوردار است که اگر به درستی انتخاب نشود عوارض جانبی را به همراه دارد. به دلیل ساعات کاری زیادی که کارمندان در اداره می گذرانند مسلماً بیشتر وقت خود را بر روی صندلی نشسته و مشغول کار هستند. پس اگر صندلی اداری از کیفیت خوبی برخوردار نباشد باعث می شود درد و مشکلاتی در مهره های گردن و کمر خود احساس کنند و به خوبی نتوانند کار کنند و خیلی زود احساس خستگی کنند. حتی صندلی های اداری که برای ارباب رجوع ها هم در نظر گرفته می شود باید از این آیتم بهره مند باشد زیرا هرچه این صندلی ها احساس راحتی بیشتری را در فرد به وجود آوردند روحیه ای تازه را در آن ها ایجاد می کند.

نکاتی برای چیدمان اتاق کارمندان

  • اتاق کارمندان باید طوری طراحی شود که فرد در آن احساس راحتی کند و آزادی نسبی او به خطر نیفتد و فعالیتش برای دیگر کارکنان ایجاد مزاحمت نکند.
  • اگر طراحی اتاق کارکنان به طور عمومی باشد، بهتر است کارمندانی که حوزه فعالیت آنها با هم مرتبط است، در یک فضا و در کنار هم باشند.
  • میز های کارمندی باید طوری در کنار هم قرار گیرند که هر کس حریم خصوصی مشخصی داشته باشد. با استفاده از پارتیشن جداکننده بین میزها حریم خصوصی کارمندان حفظ می‌شود و اختلال کمتری در عملکرد آنها دیده خواهد شد. این سیستم برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجهیزات بسیار مناسب است و البته نسبت به دیوارهای قطور حجم کمتری را اشغال می‌کند.
  • برای محاسبه فضای میان میزها نشسته یا ایستاده بودن کارکنان را در نظر می‌گیرند. این فاصله دست‌کم باید 10 متر باشد. صندلی‌های چرخ‌دار، قابل تنظیم، مبله و دارای پشتی برای تکیه دادن گزینه‌های مناسب‌تری هستند.
  • در چیدمان اتاق کارمندان اینکه افراد روبه‌روی هم نباشند مهم است، زیرا ممکن است موجب حواس پرتی همدیگر شوند.
  • در صورت کوچک بودن فضا حتی با کتابخانه و وسایل دکوری دیگر هم می‌توان بخش‌ها را از هم جدا کرد. با پارتیشن‌های شیشه‌ای نیمه مات علاوه بر جداسازی دو بخش به بخش میانی که در معرض نورگیری نیست هم نور می‌رسد.
  • مبلمان مناسب از عناصر مهم طراحی اتاق‌های كار کارمندان است. مبلمان باید با رنگ و فضای اتاق‌ها هماهنگ باشد و نحوه قرارگیری آنها باید به طوری باشد که افراد بدون مزاحمت و در صورت لزوم با هم تعامل داشته باشند.
  • برای اتاق کارهای کوچک سبک‌های مدرن خیلی جوابگو هستند. میز و صندلی ساده که خط‌های صاف دارند، فضا را منظم‌تر می‌کنند و اتاق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.
  • استفاده از رنگ‌های روشن برای دیوار و کف اتاق فضا را بازتر نشان می‌دهد. به کار بردن رنگ‌های تیره در فضاهای کوچک اشتباه است. انتخاب رنگ‌‌های گرم برای عناصر تزئینی روی میز و اتاق صمیمیت بیشتری به فضا می‌بخشد.
  • همه ادارات به کارمندان اجازه می‌دهند اتاق کار خود را به‌طور شخصی تزئین کنند. نگه داشتن گلدان روی میز کار فضا را زیبا و زنده می‌کند. گیاهان را در جای مناسبی روی میز قرار دهید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *