نکاتی برای طراحی دکوراسیون ایرانی

مقدمه

دکوراسیون ایرانی یکی از سبک های محبوب در زمینه  طراحی دکوراسیون داخلی است و نه تنها در ایران که در کشورهای منطقه و همچنین در بسیاری از قاره های دیگر نیز افرادی هستند که خانه های خود را به سبک ایرانی دیزاین می کنند، سبک دکوراسیون ایرانی به مانند بسیاری از سبک های دیگر از شهرت خوبی برخوردار است و همانطور که می دانید خانه های ایرانی به دلیل چیدمان خاصی که دارند بسیار زیبا و مرتب و تمیز جلوه می کنند، ولی سبک دکوراسیون ایرانی در سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده و از حالت سنتی به سمت مدرنیته رو به حرکت است به طوری که می توان شکاف عمیقی را بین این دو حالت مشاهده کرد، ولی در هر دو طراحی دکوراسیون ایرانی مدرن و سنتی باید اصولی را رعایت کرد که در ادامه به تمامی آنها می پردازیم، با ما همراه باشید

دکوراسیون ایرانی سنتی مدرن

نکاتی درباره دکوراسیون ایرانی

هر خانه ای از قسمت های مختلفی از جمله اتاق های خواب، نشیمن و سالن پذیرایی، سرویس بهداشتی و حمام، آشپزخانه و بالکن تشکیل شده است و تعداد بخش های مختلف خانه با توجه به متراژ آن متغیر است، برنامه ریزی و طراحی دکوراسیون ایرانی برای خانه های کوچک بسیار آسان تر از خانه های بزرگ است ولی به طور کلی نکاتی درباره دکوراسیون ایرانی وجود دارد که برای داشتن یک خانه زیبا با دکوراسیون جذاب باید آنها را رعایت کرد.

دکوراسیون ایرانی برای اتاق خواب

در طراحی داخلی و دکوراسیون ایرانی، رنگ ها اهمیت ویژه ای دارند و انتخاب رنگ یکی از مراحل حساس در سبک های مختلف دکوراسیون و طراحی داخلی می باشد. اتاق خواب هر خانه ای مکانی برای استراحت و ریلکس کردن افراد است و رنگ اتاق نیز باید طبق سبکی دکور خانه انتخاب شود ولی به طور کلی برای اتاق های خواب رنگ های شاد و روشن بهتر از رنگ های تیره و تند هستند و تا جایی که می توان باید محیط اتاق خواب را فرح بخش کرد. در صورت تمایل به داشتن اتاق خواب شیک به سبک ایرانی می توانید از یک فرش دستباف کوچک در گوشه و یا وسط اتاق استفاده کنید. معمولا در دکوراسیون ایرانی از عکس های خانوادگی خیلی استفاده نمی شود ولی اگر به سبک دکوراسیون ایرانی مدرن علاقه دارید، می توانید عکس های جذاب و دوست داشتنی را در قاب های شیک و زیبا بگذارید و روی دیوار نصب و یا بر روی میز توالت قرار دهید. پرده های اتاق خواب باید از جنس نازک و بسیار سبک و به رنگ های آرامش بخش باشد، همچنین برای زیبا سازی فضای اتاق خواب می توانید از نورپردازی و کاغذ دیواری استفاده نمایید.

دکوراسیون ایرانی اتاق خواب

 

دکوراسیون ایرانی و سالن پذیرایی و نشیمن

سالن پذیرایی مهمترین قسمت هر خانه است و می توان از این قسمت به عنوان نقطه کانونی خانه در طراحی دکوراسیون ایرانی استفاده کرد. معمولا در خانه های ایرانی تلویزیون در پذیرایی یا اتاق نشیمن قرار می گیرد و بیشتر زمان افراد در این مکان سپری می شود، برای زیباسازی فضای اتاق نشیمن و پذیرایی در طراحی و دکوراسیون ایرانی می توان از المان های مختلفی از جمله ترکیب چوب طبیعی و سنگ آنتیک، استفاده از کاغذ دیواری به خصوص در مورد دیوار پشت تی وی و یا نصب سیستم نورپردازی جذاب بهره برد. چیدمان مبلمان در دکوراسیون ایرانی و طراحی به این سبک بسیار اهمیت دارد و بهتر است در این زمینه از یک طراح داخلی مشورت بگیرید. انتخاب نوع مبل بستگی به نوع دکوراسیون ایرانی منزل شما دارد، اگر دکوراسیون ایرانی سنتی یا کلاسیک را برای منزل خود انتخاب کرده اید باید از مبل های استیل و چوبی کار شده و مجلل برای مبله کردن سالن پذیرایی یا نشیمن استفاده کنید ولی اگر سبک مدرن ایرانی را می پسندید باید از مبلمان به سبک مدرن و مبلمان راحتی بهره بگیرید. برای بلندتر دیده شدن سقف اتاق نشیمن از پرده های سرتا سری که از سقف تا زمین گسترده شده اند استفاده کنید و در صورتی که فضای خانه کوچک است باید از رنگ های روشن و نورپردازی های مناسب در دیزاین آن بهره بگیرید.

طراحی آشپزخانه در دکوراسیون ایرانی

رنگ و مدل کابینت ها در آشپزخانه ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند و همانطور که می دانید آشپزخانه مهمترین نقطه برای کدبانوی خانه و به ویژه بانوان ایرانی به شمار می رود و هر چقدر محیط آشپزخانه دلباز تر و شیک تر باشد، میل به آشپزی با عشق نیز بیشتر می شود. کابینت های آشپزخانه را می توان در مدل ها و جنس های مختلف انتخاب کرد و برای طراحی آشپزخانه در دکوراسیون ایرانی می توان از انواع کابینت ام دی اف، هایگلاس و یا ممبران استفاده کرد. یکی از عناصری که به زیباسازی فضای آشپزخانه های ایرانی کمک می کند، استفاده از نورپردازی های زیر کابینتی و مخفی است و همچنین باید توجه داشته باشید پرده ای که برای این نقطه انتخاب می کنید باید روشن و سبک باشد.

دکوراسیون ایرانی و طراحی حمام و سرویس بهداشتی

در طراحی دکوراسیون ایرانی، حمام و سرویس بهداشتی از جایگاه ویژه ای برخوردارند و حساسیت بسیاری در مورد دکور کردن آن ها وجود دارد. در درجه اول برای حوله ها باید یک کمد زیبا در خارج از محیط حمام طراحی کنید و برای هرچه زیباتر شدن محیط حمام می توان با استفاده از یک دیوار شیشه ای محل دوش را از سایر قیمت ها جدا کرد که البته با یک پرده زیبا نیز می توانید این کار را انجام دهید. رنگ مورد استفاده در سرویس بهداشتی و حمام بهتر است که از بین رنگ های روشن و شاد باشد و سعی کنید همواره این محیط را خوشبو نگه دارید و با استفاده از نورپردازی ملایم فضا را جذاب و دلپذیر کنید. در صورت وجود فضای کافی بهتر است که از روشویی های کابینتی استفاده کنید تا وسایل مختلف آرایشی و بهداشتی را بتوانید در آن قرار دهید و اگر فضای کمی در اختیار دارید بهتر است سرویس و حمام را با وسایل دیواری معلق مانند توالت فرنگی و یا روشویی معلق تجهیز کنید تا بزرگ تر دیده شود.

دکوراسیون ایرانی به سبک باستانی

طراحی دکوراسیون ایرانی باستانی برگرفته از دوران هخامنشی در ایران است و در برخی موارد به دوران بعد از آن نیز باز میگردد. مهمترین متریال مورد استفاده در این سبک از دکوراسیون ایرانی، سنگ مرمر است که بر روی آن حکاکی ‌های هخامنشی صورت می گیرد و در خانه از وسایل دکوری بزرگ مانند مجسمه های تاریخی هخامنشی استفاده می شود. رنگ های استفاده شده در این سبک، ترکیبی از رنگ‌ های کرم، سفید، خنثی با رنگ های زرشکی و آبی ارغوانی هستند که شکوه و جلال را به تصویر می کشند و دکوراسیون ایرانی باستانی بدون این رنگ ها معنایی ندارد. خانه هایی که با این سبک طراحی و دکور می شوند قطعا متراژی بالغ بر 1000 متر مربع دارند و باید سقف های بلندی هم داشته باشند تا ستون ‌های بلند و درب های سنگین در آن زیبا جلوه کنند و به چشم بیایند.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *