تاثیر مبلمان بر فضا در طراحی دکوراسیون مکان های اداری

طراحی دکوراسیون اداری از جهات مختلف موثر میباشد. تاثیر طراحی دکوراسیون مکان های اداری بر روی افراد حاضر در محیط اداری از آن جهت مهم است که ساعات زیادی در آنجا مشغول به فعالیت می باشند.در واقع مبلمان یکی از عناصری بشمار می آید که در محیط اداری و دفتر کار از اجزای اصلی بشمار می آید.

هر شخصی برای ادامه زندگی بدون تردید باید کار کند، بر این اساس بیشتر وقت مردم در سرکار می گذرد. پس توجه به دکوراسیون فضای اداری و البته راحتی در کار اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در واقع احساس راحتی در محیط کار می تواند بر خلق و خوی شما تاثیر مثبتی بگذارد و باعث پیشرفت کارتان شود. علاوه بر درنظرگرفتن راحتی فضا، زیبایی مکان های اداری نیز در توسعه شغلی شما اثر بخش خواهد بود.
برای طراحی و دیزاین اتاق کار ابتدا، میز کار و مبلمان مناسب را انتخاب کرده و سپس آنها در محلی که از قبل مشخص شده، قرار می دهند. به عنوان مثال در دکوراسیون اداری، مبلمان چوبی کلاسیک به رنگ سیاهو همچنین نقاشی دیواری، می تواند به فضای شما جلوه خاصی بدهد. البته در محل کارتان، می توانید یک تزئین یا گیاه که در گلدان کاشته شده نیز قرار دهید و در کنار آن از مبلمان سفید استفاده کرده و فضایی کاملا سرسبز به همراه حس زندگی ایجاد نمایید.

طراحی دکوراسیون مکان های اداری و اهمیت آن

امروزه، مسئله ای که در طراحی اهمیت بالایی دارد، طراحی خاص و ایجاد جلوه ی زیبا می‌باشد. طراحی دکوراسیون مکان های اداری می تواند بر تمامی کارکنان اداره اثربخش باشد. در واقع هنگام ورود به شرکت و اداره، طراحی دکوراسیون داخلی در این اداره‌ها از جمله مواردی می‌باشد که بسیار شاخص خواهد بود. با توجه به اینکه دکوراسیون زیبا و مدرن شرکت ها بر روی طرز فکر مشتری‌ها، کسب و کار شرکت تاثیر می گذارد. همچنین بر روی همکاری کارکنان، روحیه آنها، روابط خارجی و داخلی اداره‌ها و افزایش فروش هم بی‌اثر نخواهد بود.

بطور کلی می‌توان گفت، نقش بسزایی در بهینه سازی فضای دفاتر و ارگان‌ها خواهد داشت. با در نظر گرفتن این تاثیرات، طراحی دکوراسیون مکان های اداری به یکی از جدیدترین و حرفه‌ای‌ترین رشته ی معماری مبدل شده است. در واقع، دکوراسیون اداری به چگونگی چیدمان مبلمان و میزهای اداری و در کنار آن تقسیم بندی فضاها گفته می شود.

 

عوامل موثر در طراحی دکوراسیون مکان های اداری

همانطور که گفته شد، طراحی داخلی هر شرکت بر میزان کارایی و انعطاف‌ پذیری کارمندان و تاثیر بر هویت شرکت اثربخش خواهد بود. علاوه بر آن، بکارگیری پارتیشن اداری اصولی بر روابط عالی کارکنان و مشتری‌ها اثر زیادی خواهد داشت. طراحی داخلی فضای شرکت ها بر بالا بردن سطح انگیزه کاری در میان کارمندان تاثیر می گذارد. و همچنین یک طراحی خاص بر جذب کارمندان با استعداد در شرکت هم کمک خواهد کرد.
امروزه طراحان داخلی اداری، ویژگی‌ها و استاندارهای زیادی را در پروژه‌های خود بکار می گیرند. از جمله ایجاد فضایی برای استراحت و مشارکت جمعی و همچنین برای افزایش تعامل مثبت در میان کارکنان، در نظر گرفتن سالن کنفرانس بر اساس نیازهای یک شرکت و نوع کسب و کار آن، جالب است بدانید، تمام موارد ذکر شده گاهی بیشتر از مسائل اقتصادی همانند حقوق و مزایا تاثیرگذار خواهد بود. در واقع ایجاد یک محیط کاری استاندارد و همچنین داشتن کارمندانی با رضایت شغلی بالا به نوعی سرمایه یک شرکت محسوب می‌شود.
در مورد فضاهای اداری نیز با توجه به نوع کاربری محیط و موارد مورد استفاده در معماری داخلی، جنس مبلمان را انتخاب خواهند کرد. تنوع جنس متریال که در تولید مبلمان وجود دارد به گونه‌ای است که در کنار کیفیت و دوام بالا،‌ سلیقه‌های مختلف را نیز راضی نگه می دارد. در ادامه ی مطلب به مسئله ی تاثیر مبلمان در طراحی پلان‌های مختلف داخلی و همچنین نحوه انتخاب مبلمان مناسب برای این فضاها خواهیم پرداخت.

بررسی ابعاد مبلمان و گنجایش فضای محیط اداری

یکی از فاکتورهایی که قبل از انتخاب مبلمان باید مورد توجه قرار گیرد، بزرگی فضایی می باشد که در اختیار است. برای تعیین اندازه و ابعاد مبلمانی که مناسب محیط اداری باشد، باید گنجایش فضای موجود را در نظر گرفت، البته باید به این نکته مهم دقت کرد که تمام فضای محیط را نمی‌توان برای چیدمان مبلمان بکار گرفت. زیرا در صورتی که بخش زیادی از فضا با مبلمان اشغال شده باشد،‌ نوعی حس انباشت و به هم ریختگی در بیننده ایجاد می کند که از نظر ظاهری زیاد جالب نمی باشد و باعث آشفتگی ذهن و کاهش تمرکز کارمندان خواهد شد.
از طرفی در محیط‌هایی که فضای با وسعت زیادی دارند، نیز انتخاب مبلمان‌هایی که اندازه و سایز کوچکی نسبت به فضای ما داشته باشند منطقی نیست. معمولا مبلمان‌هایی که در ابعاد بزرگ تولید و عرضه خواهند شد در فضای اداری برای اتاق مدیریت و همچنین اتاق پذیرایی از مهمانان خاص استفاده حواهد شد. یکی از بخش‌های مهم فضاهای اداری اتاق جلسه می باشد که در این محیط علاوه بر مبلمان باید فضایی را نیز برای میز جلسه آزاد گذاشت که معمولا این میز نیز دارای ابعاد نسبتا بزرگی خواهد بود.
یکی دیگر از فاکتورهای تعیین کننده ابعاد مبلمان، نوع کاربری آن است. به عنوان مثال، اندازه مبلمانی که در کنار میز مدیریت مورد استفاده قرار می گیرد راحت‌تر و بزرگ‌تر از اندازه مبلمانی می باشد که برای کارمندان در دفتر کار گروهی آنها در نظر گرفته خواهد شد. زیرا به طور معمول کارمندان دارای حالت رو به جلو می باشند و در حال کار روی میز و سیستم خود قرار دارند،‌ به همین دلیل ابعاد مبلمان باید به گونه‌ای طراحی شود که گودی کمر را پر کرده و فاصله زیادی با میز کار نداشته باشد.

تاثیر مبلمان در مکان های اداری

انتخاب مبلمان اداری و تاثیر آن در ارگونومی

مبلمان یکی از عناصری بشمار می آید که در محیط اداری و دفتر کار از اجزای اصلی طراحی دکوراسیون مکان های اداری می باشد. با توجه به این مورد است که انتخاب درست مبلمان در ارگونومی به میزان زیادی اثرگذار خواهد بود و در بالا بردن راندمان کاری نقش مثبتی ایجاد می کند. در بیان ساده مفهوم ارگونومی، اگر بر اساس اصول علمی به فیزیک بدنی و روحیات افرادی که در یک محیط کاری مشغول بکار هستند توجه و دقت ویژه ای صورت گیرد و برای بهبود آن تلاش شود، ارگونومی گفته خواهد شد.

تاثیرات دکوراسیون اداری بر کارکنان شرکت ها

همانطور که بیان شد، طراحی دکوراسیون اداری از جهات مختلف موثر می باشد. تاثیر طراحی دکوراسیون مکان های اداری بر روی افراد حاضر در محیط اداری از آن جهت مهم است که ساعات زیادی در آنجا مشغول به فعالیت می باشند.
مدیران، کارمندان، مسئولان، کارشناسان و به خصوص مشتریان و شرکای کاری در این دسته از افراد قرار خواهند گرفت. این تاثیر به این دلیل می باشد که باعث ایجاد آرامش و همچنین نظم برای محیط اداری خواهد شد. این نظم از بوجود آمدن اختلالی در روند کاری جلوگیری خواهد کرد و هر کاری به با کیفیت خوب و در زمان مقرر انجام خواهد گرفت. و همچنین از ایجاد ترافیک کاری و استرس ناشی از عقب افتادگی کاری نیز جلوگیری خواهد شد. انتخاب مبلمان اداری شیک و مدرن یکی از مهم‌ترین مواردی است که تاثیرگذار خواهد بود.
زمانی که ارباب رجوع وارد شرکت می‌شود، اولین چیزی که به چشم آنها می آید، طراحی داخلی شرکت و همچنین مبلمان هماهنگ با محیط خواهد بود.

دکوراسیون غیر استاندارد و تاثیرات منفی آن

در توضیح کلی برای این مطلب باید گفت که وقتی استانداردهای طراحی دکوراسیون مکان های اداری رعایت نشود، تأثیرات منفی آن می‌تواند بر روی نتیجه تمامی فعالیت های کارکنان شرکت اثر بگذارد . زمانی که ارباب رجوع وارد دفتر یا شرکت خواهد شد، طراحی دکوراسیون اداری به صورت زیبا و مدرن، اعتماد، جلب توجه و روحیه و اطمینان مشتری‌ها بخود جلب خواهد کرد. پس توجه به مسئله ی طراحی محیط‌های اداری، امری جدی و خیلی مهم بشمار می آید.

سخن نهایی

در نهایت باید بگوییم دلبستگی کارمندان یک موضوع پیچیده می باشد و تاثیرات محیط کاری بر دلبستگی کارکنان تنها یکی از جنبه‌های آن خواهد بود. با وجود اینکه، نقش دکوراسیون بر دلبستگی کاری و رضایت کارمندان در بسیاری از تحقیقات ثابت شده است، اما باز هم، طراحی داخلی اداری در بسیاری از شرکت‌ها جدی گرفته نمی شود.
محیط فیزیکی و ظاهری شرکت بر رفتارها، احساسات و نگرش‌های کارکنان سبت به شرکت و همچنین تجربه کار در آن بی تاثیر نیست. بنابراین، بهتر است شرکتها برای بهبود عملکرد و در ضمن بهره‌وری کارمندان خود باید یک محیط مناسب را برای این افراد ایجاد کند.
با توجه به مسائل بیان شده در مطلبی که مطالعه فرمودید، در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره تخصصی در مورد دکوراسیون محیط کار می‌توانید با تیم مجرب و حرفه ای ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *