آشنایی با اصول طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری

آشنایی با اصول طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری

امروزه طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد زیرا تاثیر بسیار زیادی روی جذب مشتریان دارند. هر یک از این مکان ها دارای اصول و قواعد خاص و منحصر به فرد می باشند که در ادامه قصد داریم اصول طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری را به صورت کامل و جامع مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم این راهنما در نحوه چیدمان دکوراسیون در طراحی دکوراسیون این مکان ها به شما کمک کند.

آشنایی با اصول طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری

اصول طراحی دکوراسیون مکان های اداری

طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری در مقایسه با منازل مسکونی به تخصص و مهارت بیشتر نیاز دارد. دکوراسیون منازل مسکونی را می توان بر اساس سلیقه افراد ساکن در آن اجرا کرد اما طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری علاوه بر رسمی بودن، باید دارای هنجار و نظم با مشتریان و یا مخاطبین با سلیقه های متفاوت ارتباط برقرار نماید و دلنشین و جذاب باشد. درطراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری منافع سازمانی از اولویت بالایی برخوردار می باشند و تاثیر زیادی روی جذب اعتماد مشتریان خواهد داشت.

با رعایت اصول طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری می توانید برای کارمندان خود محیطی دلچسب ایجاد نمایید، همچنین رضایت شغلی و فضای آرام و دوستانه ایجاد خواهد شد که همین امر راندمان کار را بالا می برد. در هر صنف چیدمان دکوراسیون و رنگ بندی آن باید مطابق با اصول روانشناسی مخاطبان انجام گیرد. نوع طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری نیز باید متناسب با محصولات و کاربری مکان مورد نظر انتخاب شود.

عوامل موثر بر طراحی دکوراسیون مکان های اداری

نوع و سبک معماری که در طراحی محیط مورد استفاده قرار می گیرد از عوامل موثر بر ساختار یک دکوراسیون محسوب می شوند. طراح دکوراسیون محیط های اداری به منظور پیشبرد اهداف خود باید توانمندی های خاصی داشته باشد و قادر به برنامه ریزی های دقیق باشد. طراح دکوراسیون محیط اداری باید درخواست کارفرما و کاربری را اجرا کرده و اصول و استانداردها در طراحی دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شوند.

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون مکان های اداری

در یک اداره یا سازمان رده های شغلی مختلف و کارمندان بسیار زیادی وجود دارند که هر یک از این کارکنان دارای وظایف مختص به خود می باشد، در طراحی دکوراسیون مکان های اداری باید این اصل در نظر گرفته شود و برای هر یک از این کارکنان فضای خصوصی و نیمه خصوصی مجزا در نظر گرفته شود، تنها در این صورت است که هر یک از کارکنان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران می تواند وظایف خود را انجام دهد. استفاده از دیوارهای جداکننده و یا پارتیشن اداری با ارتفاع کم کارآمدترین راهکار برای این مسئله می باشد. برای انتخاب رنگ مناسب طراحی دکوراسیون مکان های اداری باید از روانشناسی رنگ ها استفاده کرد و رنگ هایی که باعث افزایش انرژی کارمندان و سرعت انجام کارها می شود را انتخاب نمود.

یکی دیگر از عوامل موثر در طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری نورپردازی می باشد که خستگی چشم ها و توان کاری افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

طراحی دکوراسیون مکان های اداری می توانند فضای مناسب برای استراحت کارکنان را با ایجاد محیط متفاوت در محیط اداری بوجود آورند؛ اما باید این نکته را همواره به خاطر داشت که رسمیت فضای اداری باید حفظ شود، نوع مبلمان انتخابی و نحوه چیدمان آن ها بر این موضوع تاثیر قابل توجهی دارند.

یکی از دغدغه های مدیران در مکان های اداری روحیه بالا و شاد کارکنان می باشد، برای این امر طراحان دکوراسیون داخلی می توانند از رنگ های ملایم، پر انرژی و الهام دهنده استفاده کنند.

آشنایی با بخش های مهم در طراحی دکوراسیون مکان های اداری

طراحی دکوراسیون مکان های اداری باید دارای آرگونومیک و استانداردها باشد تا کارکنان در طول روز خسته نشوند و برای هر یک از کارکنان باید قفسه ای جهت نگهداری وسایل شخصی در نظر گرفته شود.

یکی از موارد اصلی و تاثیر گذار بر طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری دیوار می باشد که بر زیبایی محیط نیز تاثیر می گذارد. دیوارها در طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری در شیک شدن این مکان ها تاثیر قابل توجهی دارد و با تزئین آن می توانید باعث شوید محیط لوکس به نظر برسد و عوامل خسته کننده کارمندان تا حد قابل توجه کاهش یافته و با از بین بروند.

طراحی ورودی در دکوراسیون مکان های تجاری

نخستین چیزی که در مکان های تجاری مورد توجه قرار می گیرد ورودی ساختمان می باشد، در طراحی ورودی ساختمان های مسکونی یک طرح یکپارچه در نظر گرفته می شود، اما طراحی ورودی مکان های تجاری باید به گونه ای منحصر به فرد و جذاب اجرا شود تا به راحتی قادر به جذب مشتریان به سوی خود باشد.

ی

در طراحی معماری ورودی ساختمان ها و مراکز تجاری می توان از فرم های برجسته و مشخص، پرسپکتیو در طراحی حجم و در نهایت حجم های خالی، پر و شکسته استفاده کرد. به طور کلی فضای ورودی در مکان های تجاری به دو بخش تقسیم بندی می شود که این بخش ها شامل ورودی سواره رو جهت دسترسی به پارکینگ و ورودی پیاده جهت ورود به ساختمان هستند.

طراحی دکوراسیون داخلی مکان های تجاری

استفاده از طرح های جذاب همراه با خلاقیت در طراحی دکوراسیون داخلی مکان های تجاری تا حد قابل توجهی باعث جذب مشتریان می شود.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون مکان های تجاری

  • این طراحی باید هماهنگ با محیط اجرا شود و در طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری باید فضاهایی را ایجاد کرد که بازدیدکنندگان و کارکنان بتوانند احساس آرامش در آن داشته باشند.
  • طراحی لابی مرکزی و اصلی، طراحی آب نما، فضای سبز و محل استراحت در دکوراسیون داخلی مکان های اداری
  • طراحی مکان های روباز در مکان های تجاری و قرار دادن نیمکت و صندلی در فضایی به دور از محل رفت و آمد
  • طراحی فست فود، رستوران و کافی شاپ در مجاورت این فضاها
  • کفپوش های استفاده شده در مکان های تجاری باید دارای جلوه بصری زیبا باشد.

به طور کلی در صورتی که قصد راه اندازی یک مکان اداری و یا تجاری دارید در گام نخست باید با اصول طراحی دکوراسیون مکان های اداری و تجاری آشنا شوید تا به راحتی در کسب و کار خود موفق شوید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *