کاربرد رنگ ها در مکتب فنگ شویی

استفاده از رنگ در معماری فنگ‌شویی تاثیر شگفت‌آوری بر منزل دارد و می تواند بسیار مفید باشد. فنگ شویی بر این اساس است که رنگ‌ها اثر قوی و قابل توجهی روی افراد و عملکرد مغزی آنها می‌گذارد. در فنگ شویی رنگ، شما با استفاده از رنگ مناسب می‌توانید هارمونی و توازن را به خانه خود بیاورید. رنگ ها فضای خاص خود را به وجود می آورند و هر یک تاثیری خاص دارند. در فنگ‌شویی هر رنگ تجلی‌گر یکی از عناصر فنگشویی است. آتش، زمین، فلز، آب و چوب. هرکدام از این پنج عنصر باید در محل به خصوصی از خانه شما قرار گیرد. رنگ‌های فنگشویی را بر اساس انرژی که می‌خواهید در محیط داشته باشید انتخاب کنید و آن را برای رنگ  دیوارها، اثرهای هنری، عکس و مابقی وسایل تزئین خانه استفاده کنید.

رنگ نور است و نور باعث رشد و تغذیه جسم و روح خواهد بود. رنگ نیز مایه ای جلا دار و مفهوم معنوی به فضا می بخشد و باعث تعادل و هماهنگی فضا می شود . پس می توان با توجه به شناخت روحیه افراد ، به وسیله رنگ آمیزی مناسب ، فضاهای مسکونی و محل کار همراه با آرامش و فعال به وجود آورد. بعضی از رنگ ها انرژی ایجاد می کنند و برخی آرامش می دهند. این حالت بستگی به کاربرد رنگ در کاغذ دیواری، فرش، وسایل منزل یا پارچه دارد. ترکیب رنگ ها تاثیر متفاوتی به جا می گذارد. قاعده این است که هر چه رنگ قوی تر باشد،تاثیر گذار تر است. برای مثال سقف اتاق را هرگز نباید تیره انتخاب کرد. چون باعث فلج شدن انرژِی می شود و ساکنان فشار سقف را بر خود احساس می کنند.

رنگ های به کار رفته در دکوراسیون منزل نیز بر انرژی ها موثر هستند و هر رنگ بازتاب عنصر خاصی را نمایان می کند.

عنصر           رنگ                جهت

آب         مشکی/آبی تیره       شمال

چوب      سبز/قهوه ای           شرق/جنوب شرقی

آتش       قرمز/ارغوانی           جنوب

خاک          زرد                  مرکز/شمال شرقی/جنوب غربی

فلز         سفید/نقره‌ای          غرب/شمال غربی

رنگ‌های عنصر آتش

عنصر آتش دارای انرژی بسیار زیادی است. استفاده از عنصر آتش در خانه و محل کارتان ، انرژی حمایتگر را به همراه دارد و باعث می‌شود در کار خود موفق و شناخته‌شده شوید. آتش عنصر غالب شمال نقشه‌ی انرژی خانه  و محل کار شماست. شمال و جنوب نقشه انرژی محل زندگی شما می‌توانند از این عنصر بهره ببرند. رنگ‌های عنصر آتش شامل قرمز، نارنجی، بنفش، صورتی و زرد پررنگ می‌شود. رنگ قرمز قوی‌ترین رنگ عنصر آتش است و نشان‌دهنده‌ی قدرت و آوردن انرژی مثبت، هیجان و شادی است. قرمز در چین نماد شانس و شادی، در هند رنگ ازدواج و در غرب نماد عشق و شجاعت است. برای خوش شانسی از رنگ قرمز استفاده می‌شود. این رنگ بهترین گزینه برای ورودی منزل است. رنگ قرمز، نشان‌دهنده‌ی عشق و جسارت است (عنصر آتش).

رنگ بنفش، در استفاده از رنگ بنفش بهتر است از طیف رنگ‌های روشن آن مثل یاسی  انتخاب کنید. استفاده از مبلمان و وسایل بزرگ با رنگ بنفش پررنگ توصیه نمی‌شود. زرد و بنفش رنگ‌های مبارک و سودمندی برای روحیه انسان تلقی می‌شوند.

رنگ صورتی، رنگ جهانی عشق است و شما می‌توانید در تمام خانه‌ی خود از اتاق‌خواب گرفته تا اتاق شستشو از این رنگ استفاده کرد. صورتی در ترکیب با نارنجی می‌تواند بسیار مناسب برای انتخاب‌های جسورانه و خلاقانه در نقاط مختلف خانه باشد. صورتی در کنار رنگ سبز نیز انرژی عنصر آتش و چوب را در کنار هم می‌آورد.

رنگ زرد‌‌، رنگ آفتاب، تغذیه، شادی و رنگ عنصر آتش است و استفاده از رنگ زرد(عنصر آتش یا زمین) ایجاد حس دنجی و دعوت‌کننده در فضا را ایجاد کرده است . رنگ زرد باعث ایجاد احساس شادی و سرخوشی می‌شود و انرژی مثبت را در هر خانه و یا حتی محل کار جاری می‌کند. همچنین رنگ زرد حس صمیمیت و خوشامدگویی را در آشپزخانه، پذیرایی و اتاق کودک به بیننده القا می‌کند. شما از رنگ نارنجی نیز می‌توانید به‌جای زرد استفاده کنید زیرا هر دو تجلی‌گر عنصر آتش فنگ‌شویی هستند. در اتاق‌های تاریک که نور کمی دارند با استفاده از دکوراسیون زردرنگ این کمبود نور را جبران کنید و روشنایی و گرمای خورشید را به خانه بیاورید. طیف رنگی زرد از رنگ گل آفتابگردان گرفته تا زرد کم‌رنگ می‌توانند یکی از گزینه‌های شما برای دکوراسیون خانه باشد.

رنگ طلایی نیز ازآنجایی‌که رنگ پول و طلاست در فنگ‌شویی بسیار پرطرفدار است. زرد و طلایی هر دو تجلی‌گر انرژی خورشید است که انرژی و زندگی را به ارمغان می‌آورد. محققان معتقدند زرد اعتمادبه‌نفس را بالا می‌برد و باعث افزایش سلامت افراد می‌شود. این موضوع شامل طیف رنگی زرد و طلایی می‌شود.

رنگ‌های عنصر زمین

استفاده از رنگ‌های عنصر زمین ثبات، تغذیه، آرامش و حمایت از تمام روابط عاطفی را به محل کار و زندگی شما می‌آورد. استفاده از این رنگ‌ها برای حفظ سلامتی و توازن درونی نیز واجب است. زمین عنصر اصلی شمال شرقی و جنوب غربی نقشه‌ی انرژی است. همچنین در مرکز خانه و محل کار نیز می‌توانید از این رنگ‌ها استفاده کنید.رنگ‌های عنصر زمین شامل زرد کمرنگ، بژ، ماسه‌ای و خاکی است.

رنگ‌های عنصر فلز

رنگ‌های این عنصر، تمرکز و بهره‌وری را به ارمغان می‌آورد. استفاده درست از این رنگ‌ها باعث ثبوت، آرامش و وضوح می‌‌شود و عوامل عدم تمرکز را از بین می‌برد.عنصر زمین عنصر اصلی غرب و شمال غربی نقشه انرژی محل کار و زندگی شماست. این رنگ‌ها شامل خاکستری و سفید می‌شود.

رنگ سفید رنگ پاکیزگی و خلوص است. انرژی رنگ سفید، آرامش، پاکی و تازگی است. سفیدرنگ آغاز و پایان است. سفید با تمام‌رنگ‌ها تناسب و هماهنگی دارد و می‌توان از آن برای بالا بردن انرژی محل‌های مختلف استفاده کرد. سفید به دلیل داشتن طیف تمام رنگ ها ، رنگی خنثی است . محیط را بسیار بزرگتر و روشن تر نشان می دهد . افراط در به کاربردن این رنگ ها باعث افسردگی و غم و اندوه در ساکنین می شود .

رنگ خاکستری مناسب مناطق غربی(خلاقیت و کودکان)، شمال غربی و شمال است. رنگ خاکستری نقره‌ای گزینه‌ای مناسب برای سالن پذیرایی و اتاق کار است. سعی کنید از خاکستری برای وسایل و مبلمان بزرگ در فنگشویی اتاق خواب و اتاق کودکان استفاده نکنید.

رنگ‌های عنصر آب

استفاده از رنگ‌های این عنصر آرامش، راحتی و تازگی را به همراه دارد. آب از گذشته نماد فراوانی است. همچنین آب جاذب ثروت است. آب عنصر شمال نقشه انرژی است. رنگ‎های عنصر آب شامل آبی و مشکی می‌شود.

رنگ آبی آرامش و صلح را به همراه حس تمرکز و التیام را به ارمغان می‌آورد. آبی‌رنگ مناسبی برای مناطق شرقی، جنوب شرقی و شمال است. رنگ آبی برای اتاق کار و اتاق مطالعه کودکان به‌خصوص برای رنگ سقف بسیار مناسب است. زیرا همانند قرار گرفتن بر آسمان آبی است. آبی روشن رنگ هماهنگی و رشد است درحالی‌که آبی تیره‌رنگ آرامش، دانش و متانت است. بهتر است کمی عناصر آبی تیره را به اتاق‌خواب خود برای خواب بهتر اضافه کنید. آبی تیره باید کمتر برای مناطق جنوبی و غربی خانه و محل کار و بیشتر برای مناطق شمالی، شرقی و جنوب شرقی استفاده شود. یکی از بهترین ترکیبات رنگ در فنگشویی آبی و سفید است این ترکیب انرژی آسمان صاف و شروعی تازه را به همراه دارد.آبی برای رنگ آمیزی اتاق کودکان شرور و آرام کردن آن ها مفید است . در طبیعت آبی و سبز دارای پیوند عمیق هستند .کاربرد توام این دو در جاهایی که ممکن است باعث به وجود آوردن انرژی بسیار خوبی در فضا می شود.

رنگ مشکی، این رنگ قدرت و حمایت را به همراه دارد. استفاده از رنگ مشکی در هر جا عمق، قدرت و هویت را به محیط می‌بخشد. باید توجه کنید که از رنگ مشکی برای وسایل و مبلمان بزرگ استفاده نکنید. از این رنگ برای اتاق کودکان، آشپزخانه و ورودی اصلی استفاده نکنید. مشکی حس ثبوت را در بیننده ایجاد می‌کند. سعی کنید از این رنگ  برای وسایل بالاتر از ارتفاع چشم استفاده نکنید.استفاده از رنگ مشکی می‌تواند در عکس‌های سیاه‌وسفید با قاب مشکی و آینه با قاب مشکی باشد. شما می‌توانید در مناطق شمال، شرق و جنوب شرقی از این رنگ استفاده کنید. دقت کنید که در مناطق جنوبی از مشکی استفاده نکنید.

رنگ‌های عنصر چوب

استفاده از رنگ‌های عنصر چوب سلامتی، زنده‌دلی و رشد را به همراه دارد. چوب نیز نماد فراوانی است و ثروت و مکنت را به ارمغان می‌آورد و باشکوه و شفابخش است. عنصر چوب برای شرق و جنوب شرقی نقشه انرژی محل زندگی و کار مناسب است. رنگ‌های عنصر چوب شامل قهوه‌ای و سبز است.

رنگ قهوه‌ای در سال‌های اخیر در فنگشویی بسیار محبوب شده است. قهوه‌ای تجلی‌گر شکلات، قهوه و چوب ماهون است. بهترین مناطق برای این رنگ شرق، جنوب و جنوب شرقی است. این رنگ انتخاب خوبی برای ورودی اصلی، آشپزخانه و دیوار اصلی اتاق‌خواب و یا سالن پذیرایی است. از قهوه‌ای برای اتاق کودکان استفاده نکنید.

استفاده زیاد از رنگ قهوه‌ای ممکن باعث از بین رفتن انگیزه برای پیشرفت در زندگی شود بنابراین بهتر است قهوه‌ای را با سایر رنگ‌ها ترکیب کنید. استفاده از رنگ قهوه‌ای شکلاتی با فیروزه‌ای یکی از محبوب‌ترین ترکیب رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی است. علت این محبوبیت ترکیب انرژی چوب (قهوه‌ای) و انرژی آب (آبی) است، یکی عنصر مغذی و دیگری حامی رشد آن.

رنگ سبز ، بیان کننده حیات ، رشد و زندگی است. رنگ سبز تأثیرات شفابخش را از طبیعت به همراه داشته و باعث افزایش سلامتی و توازن بدن می‌شود. این رنگ برای قسمت هایی که به انرژی زیادی نیاز دارد مانند اتاق نشیمن یا محل فعالیت های ورزشی مناسب است . سبز و قرمز دارای پیوندی عمیق هستند . این پیوند را به خوبی می توان در طبیعت در رنگ بندی گیاهان و میوه ها مشاهده کرد . زمانی که از رنگ سبز استفاده می‌کنید سعی کنید از ۳ نوع رنگ سبز متفاوت استفاده کنید تا از انرژی و اثر آن حداکثر بهره را ببرید.  برای واردکردن رنگ  سبز به محیط زندگی خود می‌توانید از گیاهان استفاده کنید. گیاهان علاوه بر زیبایی و توازنی که در محیط ایجاد می‌کنند هوای داخل خانه را نیز تصفیه می‌کنند. رنگ سبز:سلامت، رشد و جنبش (عنصر چوب)

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *