روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی منزل

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی منزل

استفاده از رنگ های مختلف در دکوراسیون خانه موجب انتقال احساسات مختلف به فرد میشود. هر رنگ تأثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی بیننده می گذارد و افراد واکنش های متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف از خود نشان می دهند. آشنایی با تاثیر رنگ‌ها و استفاده از آن‌ در جای مناسب یکی از اصلی‌ترین نکات در دکوراسیون داخلی است. ترکیب درست و زیبای رنگ ها تاثیر زیادی در دکوراسیون منزل و زیبایی آن خواهد داشت. هر رنگ تاثیرات روانی ویژه ای را روی روحیه افراد می گذارد. در طراحی دکوراسیون منزل، انتخاب رنگ برای دیوارها، سقف و وسایل منزل از لحاظ روان شناسی بسیار مهم است. زیبایی و تاثیر روانی از فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ برای وسایل منزل و بخش ها مختلف آن است و هر رنگ نشانه ای را به منزل شما می دهد.

رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند رنگ‌های گرم و سرد : انواع رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در چرخه رنگ، گرم هستند و با افزایش آدرنالین موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و در نهایت افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند. رنگ‌های پررنگ‌تر احساس بیشتری ایجاد می‌کنند.رنگ‌های سبز و آبی در چرخه رنگ سردند، ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه‌ها را ریلکس و دمای بدن را پایین می‌آورند و حس سرما می‌دهند.  رنگ ها در دکوراسیون داخلی به سه روش اساسی عمل می کنند: فعال، غیر فعال و خنثی. شما به راحتی می توانید رنگ هر اتاق را با خواست خودتان، سلیقه تان، و استفاده تان از اتاق تطبیق دهید. رنگ های روشن، پر نوری و گستردگی را دارا هستند و ترکیب اتاق ها به نظر بزرگ تر و روشن تر می آید. رنگ های تیره پیچیده و گرم هستند؛ آنها اتاق های بزرگ را با ظاهری صمیمی تر ارائه می دهند.

نقش رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی در دکوراسیون منزل می تواند آرامش بخش باشد .رنگ آبی در دکوراسیون در ترکیب با رنگ زرد، رنگ باز و گیرایی خواهد داشت و در ترکیب با رنگ‌های صورتی کم‌رنگ، سبز نعنایی و با آبی کم‌رنگ‌تر، آرامش ‌کامل و محیطی بی‌سروصدا را برای کودکان فراهم می‌کند.آبی مناسب قسمت‌های پذیرش است و محیطی رسمی، محافظه‌کارانه و متعادل ایجاد می‌کند. بیشترین استفاده از آبی زمانی است که به تنهایی به صورت طیف‌ها و سایه‌های مختلف محیطی زیبا، آرام، ایده‌آل و آسمانی را ایجاد ‌کند که مناسب اتاق‌خواب و سرویس‌های بهداشتی است.آبی سرد، آرام‌کننده، شفابخش، صلح آمیز، رسمی و نشانه ذکاوت است.رنگ آبی ایجاد آرامش و اعتبار می‌کند.آبی موجب کاهش فشار خون، کاهش میزان تنفس، حفظ تعادل، ایجاد محیطی بی‌سروصدا، انصاف و عدالت می‌شود و این است که اغلب برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب و حمام توصیه می شود از رنگ آبی استفاده شود.

0

کاربرد : در اتاق کار و اتاق مطالعه، سرویس بهداشتی ، اتاق نشیمن و اتاق خواب . آبی رنگ آرامش است بنابراین از آن بصورت هوشمندانه و بسیار کم در هال و آشپزخانه و جاهایی که در آن فعالیت هایی صورت میگیرد استفاده کنید.

نقش رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

در دکوراسیون داخلی رنگ بنفش ، با آن که رنگ باشکوهی است، کمتر دیده شده و بیشتر به شکل کم‌رنگ یا یاسی به کار می‌رود. بنفش به خاطر ملایم و آرام‌بخش بودن برای اتاق خواب دخترها بسیار مناسب است.بنفش رنگ خلاقی است و در محیط‌های کار و آموزش کارایی زیادی دارد. اگر در کنار زرد قرار بگیرد، جلوه خاصی داشته، حس قوی‌ای ایجاد می‌کند. اگر از این رنگ در روکش مبلمان استفاده کنید خیره کننده و جذاب خواهد بود. بنفش موزون، آرام‌بخش، سلطنتی و باشکوه بوده، باعث کاهش فشار خون، کم کردن ترشح غدد بسیار فعال می‌شود.ظرافت، معنویات و وقار را القا می‌کند. به ایجاد صلح و آرامش، برتری، ملایمت، احترام و کاهش سروصدا کمک می‌نماید.گفتگوی ذهنی و فلسفی را به دنبال دارد.حس ششم و خلاقیت را تقویت می‌کند. رنگ بنفش آرامش رنگ آبی را دارد بدون ایجاد سردی در فضا.

       

رنگ بنفش در تیره ترین نمونه هایش ( برای مثال بادمجانی) گرانبها، دراماتیک و ارزشمند است. این رنگ با تجمل و خلاقیت در ارتباط است؛ در طراحی داخلی رنگ بنفش به عنوان یک تاکید یا رنگ ثانویه به طرح عمق می بخشد. ورژن های روشن تر بنفش مثل بنفش کم رنگ اسطخودوسی و یاسی، همان خصوصیت آرامش بخش آبی را به اتاق خواب می دهد، اما بدون خطر احساس سردی و بی روحی.

کاربرد : در اتاق خواب و اتاق نشیمن . هم چنین از طیف ملایم آن مثلا بنفش یاسی نیز براي اتاق نشیمن ,اتاق خواب و سرویس هاي بهداشتی مناسب می باشد.

نقش رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی در دکوراسیون رنگ گرم و شادی است و برای منزل افراد مسن و موسسات نگه‌داری از سالمندان مفید است. خاصیت ضد افسردگی آن کج‌خلقی و زود‌رنجی را کم می‌کند.از بین رنگ‌ها، نارنجی رنگ مناسبی برای اجتماعات است. تحریک‌پذیری، زودرنجی، کج‌خلقی و خصومت بین افراد را کاهش می‌دهد و به بهبود رفتارهای اجتماعی کمک می‌کند. با آن که نارنجی رنگی شاد و سرگرم‌کننده است اما اغلب از به کار بردن آن به دلیل روشن و براق بودنش غفلت می‌کنیم. نارنجی در کلاس‌های درس یا مکان‌هایی که افراد زیادی حضور دارند، رفتارهای اجتماعی را ارتقاء می‌دهد.نارنجی برای تشدید رنگ‌ها فوق‌العاده ‌است.در یک طرح یکنواخت و کسل‌کننده کافیست چند کوسن نارنجی کم‌رنگ را جاهای مختلف قرار دهید و فضا را روشن کنید یا چند گل نارنجی را داخل گلدان گذاشته، روحی تازه به اتاق دهید.

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی تداعی کننده ی هیجان و شور و شوق است، و یک رنگ انرژی زاست. هرچند این رنگ برای دکوراسیون داخلی اتاق نشمن یا اتاق خواب ایده ی خوبی نیست اما یک انتخاب عالی برای سالن ورزشی است؛ این رنگ تمام احساساتی را که شما در طول جریان تناسب اندام خود نیاز به رهاسازی آن دارید، به ارمغان می آورد. در فرهنگ های باستانی، این باور وجود دارد که رنگ نارنجی به درمان شش ها کمک می کند و سطح انرژی را افزایش می دهد.

کاربرد:  در ورودي و راهروها ، اتاق غذاخوري و اتاق نشیمن. رنگ نارنجی رنگی محرك است بنابراین می توان از آن به مقدار کم و بصورت ملایم در اتاق خواب و اتاق کار نیز استقاده نمود.

نقش رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

بسیاری از افراد به رنگ صورتی علاقه دارند اما آن را برای دکوراسیون منزل شان نمی پسندند. در دکوراسیون داخلی رنگ صورتی در ترکیب با قهوه‌ای شکلاتی تاثیر قوق‌العاده‌ای دارد.صورتی رنگی است که بعضی‌ها بسیار به آن علاقمندند. صورتی رنگ نرم و لطیفی است. کم‌رنگ آن ظریف، ملایم و آرام‌بخش است و رنگ تند آن برانگیزنده احساسات است. صورتی اغلب رنگ مورد علاقه دختربچه‌هاست. شاید چون احساس گرم، محافظ و لطیفی از آن دارند و حس صمیمیت را در آن‌ها ایجاد می‌کند.صورتی بیشتر در اتاق خواب دخترها استفاده می‌شود و برای اتاق میهمان مناسب است.صورتی موجب تضعیف عضلات، شیرینی‌کام و شوخ طبعی می‌شود و محافظت و صمیمیت را القا می‌کند.

                

                

کاربرد : در اتاق خواب ،اتاق کودك ، اتاق نشیمن ، سرویس هاي بهداشتی و هال . صورتی تا حدودي باعث کم شدن اشتها میگردد بنابراین استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشیمن توصیه نمی شود.

نقش رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی رنگ سبز را آرام ترین رنگ برای چشم ها مطرح می کنند.رنگ سبز برای دکوراسیون منزل بسیار زیبا است. این رنگ با تمام رنگ ها ترکیب می شود و ظاهر فوق العاده ای می گیرد. سبز به دلیل خنثی بودن برای دکوراسیون داخلی فوق‌العاده است.  این رنگ به دلیل آرامش بخش بودن برای اتاق خواب، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی مناسب است. رنگ سبز مشوق باز کردن گره های روحی ست و گرمای کافی برای ترویج آسودگی و با هم بودن را نیز داراست. رنگ سبز زمانی که به عنوان زمینه ی اصلی برای دکوراسیون داخلی فضا استفاده می شود دارای اثر آرام بخش است. این یک باوراست که سبز استرس را می کاهد و برای تمدد اعصاب به افراد کمک می کند.اگر این رنگ در کنار رنگ بنفش و نقره ای قرا رگیرد احساس رفا و غنی بودن به شخص می دهد. رنگ سبز رنگ پوست را خوب منعکس نمی کند و به همین دلیل در سالن های آرایشی وبوتیک ها و فروشگاه ها استفاده نکنید. سبز بهتر است با صورتی پررنگ، زرشکی، آبی روشن، زرد و بنفش ترکیب شود.سبز آرامش، آسایش، خنکی، رفع خستگی، اعتدال، احتیاط، امنیت، هماهنگی، تعادل و آرامش اعصاب را به همراه دارد.سبز نشانه ثروت، رشد، تولد، تجدید حیات، غبطه‌خوردن و همدردی است. سبز اجتماعی بودن، مرسوم بودن، ظرافت، پیچیدگی، سنت، عادی و گران بودن را می‌رساند.

          

           

کاربرد:  این رنگ در اکثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگی است می توان آن را با رنگ هاي دیگر ترکیب کرد.

نقش رنگ قهوه ای در دکوراسیون داخلی

رنگ قهوه ای در دکوراسیون داخلی به خصوص در دکوراسیون منزل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.قهو‌ه‌ای هیچ وقت از مد نمی‌افتد. زیبایی این رنگ بستگی به هماهنگی آن با سایر وسایل دارد. این رنگ اگر با رنگ های زرد، سفید و صورتی چرک ترکیب شود ثبات و آرامش را می رساند. قهوه‌ای در ترکیب با این رنگ‌ها سرگرم‌کننده است و ثبات را می‌رساند. اکثر چوب‌ها رنگ قهوه‌ای را خوب به خود می‌گیرند، رنگ طبیعی قهوه‌ای به خصوص اگر مایل به کارامل باشد در کنار صورتی چرک خیره‌کننده خواهد بود.رنگ قهوه‌ای گرمی، آسایش، خونسردی، ایمنی، اطمینان، پایداری، همزمان‌بودن، در‌ برداشتن و خاکی بودن را می‌رساند.قهوه‌ای نشانه زمین، طبیعت خاکی، هوش، فشردگی، استحکام، غنی بودن، آرامش و محافظه کار بودن است.

کاربرد : در بسیاري از اتاق ها مخصوصا در اثاثیه و مبلمان.

نقش رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی

در دکوراسیون داخلی مشکی رنگ فوق‌العاده‌ای برای دکوراتورهاست.اگر بخواهید چیزی را بی‌توجه نشان دهید، از مشکی مات استفاده کنید.مشکی به دلیل خنثی‌بودن با هر رنگی استفاده شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. مشکی اگر با رنگ های متالیک نقره ای، طلایی، مسی و برنج ترکیب شود جلوه ی بی نظیری خواهد داشت.  اغلب در نازک‌کاری‌ها برای ایجاد ظرافت استفاده می‌شود.یک نیمکت که روی آن گرانیت مشکی قرار گرفته باشد، ظاهر دلفریب و زیبایی به آشپزخانه می‌دهد. این رنگ اگر با قرمز ترکیب شود زیبایی خاصی خواهد داشت.

مشکی رنگ خوبی برای کف‌پوش است. رنگ سیاه و سفید معمولا به صورت کاشی یا موزاییک مناسب کف سرویس‌های بهداشتی است چون با کنتراست یا تضادی که ایجاد می‌کند فضاهای کوچک را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.مشکی به تنهایی به عنوان رنگ‌ دیوار چندان مرسوم نیست، محیط را بسته می‌کند. اما برای اهمیت دادن و تاکید یک طرح، در زمینه‌های رنگی به کار می‌رود. غالبا در چراغ‌ها، دستگیره‌های در به عنوان یک رنگ خنثی که طرح‌های اطراف خود را به خوبی جلوه می‌دهد، استفاده می‌شود.رنگ مشکی نشانه قدرت، شان و مقام، برجسته بودن، قطعیت و محصور بودن است.

نقش رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

در دکوراسیون داخلی رنگ زرد را با رنگ‌های دیگر به کار ببرید.زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است به کار بردن رنگ زرد البته نه خیلی تند، مثلا طلایی، در اتاق ناهارخوری اشتهاآور است.کرم نباتی، شاد و مناسب اتاق نوزاد است. رنگ زرد روشن در اتاق ملاقات، اثری مثبت و خلاق دارد. رنگ زرد برای اتاق نوجوانان مناسب است و رنگ مثبتی است که حافظه را تقویت می کند وبه مطالعه کمک می کند.زرد برای مغازه‌های کوچک فوق‌العاده است، جلب‌نظر کرده و حالت خوشامدگویی دارد.اما چون به کار بردن صرفا زرد در یک محیط ممکن است باعث تندمزاجی و بدخلقی شود، سعی کنید آن را با رنگ‌های دیگر به کار ببرید.آبی و زرد، کنار دریا بودن را تداعی می‌کند و زرد و سفید محیط را تمیز نشان خواهد داد.زرد گرم وآفتابی، درخشان، منبع نور، مثبت، شادی‌آور، گیرا، امیدوارکننده، اشتهاآور، خلاق، الهام‌بخش و نشانه استقبال است. رنگ زرد حافظه را تقویت می‌کند، جرات می‌دهد و موجب درون‌نگری می‌شود.زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است و در عین حال تحریک‌پذیری، خصومت و تبعیض را افزایش می‌دهد. این رنگ یک انتخاب عالی برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه، اتاق غذاخوری و حمام است، جایی که انرژی زا و امید بخش است. در راهروها و ورودی ها و فضاهای کوچک، رنگ زرد می تواند احساس گستردگی و استقبال را القا کند.

       

کاربرد:  در آشپزخانه، اتاق کارو اتاق نشیمن هم چنین به ندرت و بصورت خیلی ناچیز در اتاق خواب بزرگسال می توان از رنگ زرد استفاده کرد اما استفاده از این رنگ در اتاق نوزادان توصیه نمی شود.

نقش رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ قرمز در دکوراسیون منزل نشانه جشن، جدید بودن و علاقه است. این رنگ هیجان انگیز است و احساس قدرت ایجاد می کند. قرمز در بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان رنگ خوش شانسی شناخته می شود. اگر در دکوراسیون منزل می خواهید از رنگ قرمز استفاده کنید بهتر است قرمز را به صورت پراکنده در منزل استفاده کنید. اگر دیوارها را قرمز کنید محیط بسته تر به نظر می رسد و حس صمیمیت ایجاد می شود. قرمز مناسب اتاق خواب نیست چون میزان تنفس را زیاد و خواب و آرامش را کم می‌کند.در طرح‌های تجاری استفاده از مبلمان چرمی قرمز در فضایی کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز تماشایی خواهد بود. استفاده از قرمز در اطراف شومینه، حتی اگر خاموش باشد، گرما را تداعی می‌کند و به کار بردن آن در ورودی خانه استطاعت مالی را می‌رساند.از قرمز در محل آرایش و اتاق پرو خود استفاده کنید.قرمز در اتاق ناهارخوری شگفت‌انگیز است و در اتاق پذیرایی بازخورد زیادی دارد.رنگ قرمز تیره خود یک سبک را ایجاد می‌کند و اعتماد به نفس را می‌رساند.قرمز گرم، پر حرارت، رمانتیک، نشانه خطر و توقف است.قرمز هیجان، نشاط، پیشرفت، توانگری، قدرت و شجاعت را می‌رساند. قرمز موجب افزایش فشار خون، بالا رفتن تنفس، افزایش مقاومت، پرخاشگری و خشم می‌شود و رنگ پوست را خوب منعکس می‌کند.

                    

کابرد  : در اتاق غذاخوري ،آشپزخانه ، راهروها و اتاق بازي کودکان . از آنجا که قرمز میزان ضربان قلب را افزایش می دهد توصیه می شود از این رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق کار استفاده شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *