نکات مهم برای انتخاب پرده مناسب در دکوراسیون داخلی

پرده یکی از مواردی است که نقش مهمی در دکوراسیون داخلی دارد، از این رو انتخاب مدل پرده از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار است. برای انتخاب پرده اولین معیار هماهنگی آن با سایر اجزای موجود در دکوراسیون داخلی است. انتخاب مدل پرده شیک و زیبا نقش مثبتی در زیبایی منزل دارد، همچنین هماهنگی مدل پرده با دکوراسیون داخلی و تطابق آنها با مبلمان و رنگ دیوارها می تواند تاثیر زیادی بر دیزاین منزل داشته باشد.

در هر خانه پنجره های متعددی در ابعاد و به اشکال مختلفی وجود دارند که هر یک باید با پرده ای متناسب با ویژگی های خاص خود پوشانده شوند. هنگامی که قصد دارید پرده ای برای یک پنجره انتخاب کنید باید مدلی را برگزینید که هم به لحاظ زیبایی و هم از نظر کاربردی برای آن پنجره و دکوراسیون اطرافش مناسب باشد. همچنین با استفاده از پرده می توانیم نور محیط منزل خود را در روز کم یا زیاد کنیم و یا با استفاده از پرده   می توانیم دید منزل خود را کنترل کنیم و حریم خصوصی خود را در داخل منزل حفظ نماییم.

  • پرده و جنس آن، تاثییر بسیاری در روشنایی فضا دارد.پرده های کدر تر وزن سنگین تری دارند که باعث می شود نور کمتری به اتاق وارد شود و برای اتاق خواب گزینه مناسبی هستند مخصوصا برای اتاق هایی که دید مستقیم به طلوع یا غروب خورشید دارند که باعث می شود نور زننده ای وارد اتاق شود. پرده های با پارچه ظریف تر و نازک تر برای اتاق های افتاب گیر که نیاز به حریم کمتری دارد مناسب است و نور ملایم را از خود عبور می دهد که باعث می شود فضای دلچسب تری داشته باشید. این نوع پرده برای بیشتر فضاهای خانه می تواند گزینه مناسبی باشد.بنابراین اگر بدانید چه مقدار نور برای فضای خود نیاز دارید انتخاب نوع پرده برای شما آسانتر خواهد شد. اگر اتاق نورانی و روشن می خواهید از پرده های حریری و شیشه ای استفاده کنید.

  • پوشاندن پنجره ها با پرده های بلند اتاق را پرزرق و برق و باشکوه جلوه می دهد. حتی درباره اتاق خواب، اگر از یک پرده قدی استفاده کنید اتاق شما تبدیل به یک اتاق خواب رسمی می شود. با این حال پرده های بلند برای فضاهای وسیع مناسب هستند. استفاده از این پرده ها در فضای کوچک باعث کوچک و تنگ به نظر رسیدن خانه می شود.
  • در مورد رنگ و طرح پارچه دقت کنید. پرده‌ها در دکوراسیون داخلی بسیار جلب نظر کرده و تاثیر زیادی روی فضای شما خواهند داشت ،همچنین مطمئن شوید که پرده ها با سایر مبلمان همخوانی دارد.

  • در مورد مقدار پارچه سخاوتمندانه عمل کنید. پرده‌ها حداقل باید دو برابر عرض پنجره باشند. حتی اگر بیش‌تر مواقع آن‌ها را به صورت جمع نگه دارید. زیبایی پرده ها با نحوه جمع کردن، چین ها و میزان آویختگی آنها ارتباط مستقیم دارد. همچنین پرده باید به اندازه کافی بلند باشد. اگر می‌خواهید شیک و زیبا به نظر برسد، آن را بلندتر انتخاب کنید تا روی زمین را بگیرد و اگر می‌خواهید تمیز جلوه کند، بهتر است تا نزدیک زمین باشد. اما هرگز نباید ارتفاع پرده بلندتر از این دو حالت باشد.
  • در انتخاب میله پرده دقت کنید. گیره و میله پرده باید متناسب با پارچه باشند.پارچه‌های سنگین‌تر مانند مخمل را باید روی میله‌های بزرگ و حتی دکوری آویزان کرد در حالی که برای پرده‌های ابریشمی سبک و پارچه‌های نازک می‌توان از میله‌های ظریف‌تر استفاده کرد.

  • برای دسترسی به پرده (در بالای آن) تنها به دو سانتی متر فضا احتیاج دارید. با نصب پرده در ارتفاع بالا، دیوار را کشیده تر نشان می دهید و فضای خانه را بزرگتر جلوه میدهد و به ابهت پرده و اتاق می افزایید.
  • در اتاق های کوچک اگر پنجره قدی دارید و ناچار به استفاده از پرده بلند هستید، پرده را از جنس حریر ساده سفید انتخاب کنید تا ابعاد اتاق را محدود نکند و به فضا عمق دهد. استفاده از پرده رنگی بلند در اتاق کوچک باعث می شود مرزهای اتاق بیشتر به چشم بیاید و اتاق کوچکتر از آنچه که هست دیده شود.

  • وقتی از دو لایه پرده برای پذیرایی استفاده می کنید ، یعتی یک پرده با پارچه نازک از جنس تور یا پرده حریر برای زیر و یک پرده با پارچه ضخیم برای رو از جنس تافته ، مخمل ، ساتن ، شانل … بهتر است هر دو طرح خیلی شلوغ نداشته باشند. یا پرده ضخیم رو ساده و خلوت تر انتخاب کنید و یا برعکس.
  • استفاده از آستری رو برای زیرپرده پذیرایی فراموش نکنید. آستری علاوه بر اینکه جلوی نور مستقیم آفتاب رو می گیرد و باعث طولانی تر شدن عمر پرده پذیرایی منزل شما می شود ، همینطور باعث       می شود توی ساعات روز پرده پذیرایی شما جلوه زیبایی داشته باشد و در شب البته از دیده شدن داخل منزل جلوگیری می کند.

  • اگر می خواهید چندین سال پرده پذیرایی منزلتان رو عوض نکنید ، بهتر است مدل های ساده تر پرده پذیرایی و همینطور دوخت ساده تر رو انتخاب کنید. چون مدل های جدید پرده پذیرایی بعد از مدت کوتاهی تغییر می کنند اما اگر از مدل ها و طرح های ساده برای پرده پذیرایی استفاده کنید. سال ها همچنان شیک و کلاسیک به نظر میرسد .
  • هنگام انتخاب پرده برای خانه، دقت داشته باشید که برای همه پنجره ها از یک جنس پارچه استفاده نکنید. پنجره ای که در معرض تابش شدید آفتاب قرار دارد، پارچه ای ضخیم تر می طلبد و برای پنجره های رو به سایه پارچه های نازک مناسب است.

  • نصب پرده در بیرون از قاب فرو رفتگی دیوار این امکان را به ما می دهد که پرده را به طور کامل به دوطرف پنجره بکشیم و جمع کنیم و در مواقع لازم از نور بیشتری استفاده کنیم.
  • برای اینکه نمای خانه را با پرده‌ها زیباتر کنید، سوای جنس خاصی که برای پرده‌های پذیرایی در نظر گرفته می‌شود باید به طرح مناسب‌شان هم فکر کنید. در اتاق پذیرایی اغلب تلفیقی از سه یا چهار پرده را در قالب والان، دکور، پرده اصلی زمینه و پرده آستری آویزان می‌کنند که به لحاظ جنس و حتی ضخامت با هم متفاوت هستند. پارچه پرده‌ این محیط، معمولا از میان رنگ‌های کرم، شیری، سفید، طلایی با بافت‌هایی ساده یا طرحدار انتخاب می‌شود.

انواع پارچه مورد استفاده در پرده و محل مناسب برای آنها

تنوع پارچه برای تولید پرده بسیار بالاست و به همین دلیل می توانیم از انواع پارچه‌ها برای دکوراسیون‌های مختلف استفاده کنیم. برخی از این پارچه‌ها نازک‌تر بوده و برخی نیز ضخیم‌تر هستند، برخی از پارچه‌ها وزن بیشتری دارند و در طرف مقابل بعضی‌ها به صورت حریر و سبک بوده و فشار چندانی به میله‌ها وارد نمی‌کنند. به طور کلی پارچه‌های مورد استفاده در پرده‌ها را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

پارچه حریر

حریر یکی از زیباترین و لطیف‌ترین پارچه‌های مورد استفاده در پرده است که ظرافت خاص آن باعث استفاده از آن در اتاق های مختلف منزل می‌شود. پارچه حریر به دلیل تراکم پایین برای فضاهایی که به نور پردازی بیشتر نیاز دارند انتخاب مناسبی است و به همین دلیل از آنها در اتاق نشیمن، اتاق خواب و حتی آشپزخانه استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که پارچه حریر مقاومت چندانی در برابر نور مستقیم آفتاب ندارد، اگر می‌خواهید از این پرده در اتاق‌های نورگیر استفاده کنید، بهتر است از پارچه‌های دیگر به عنوان آستر برای آن استفاده کنید.

حریر و دانتل

اگر به دنبال دکوراسیون مدرن هستید، حریر و دانتل می تواند پیشنهاد مناسبی باشد. طراحی خاص در بافت و شکلهای متنوع باعث شده است که پرده‌های ترکیبی از حریر و دانتل نمای بسیار زیبا و شیک داشته باشند و به عنوان انتخاب اولیه برای اتاق نشیمن محسوب شوند.

کتان و ساتن

دو مورد از پارچه‌هایی که طراحی ساده و در عین حال گرم دارند، کتان و ساتن هستند که در دکوراسیون‌های داخلی معمولی به کار گرفته می‌شود. این پارچه‌ها از تراکم بالایی برخوردارند و به همین دلیل نور آفتاب را از خود عبور نمی‌دهند. استفاده از کتان و ساتن باعث می‌شود که پرده مورد نظر نیازی به آستر نداشته باشد و از آن در اتاق خواب اتاق خواب کودک استفاده شود.

  

ابریشم و مخمل

در طراحی دکوراسیون داخلی منزل ، در سالن پذیرایی بهتر است از پرده‌های ابریشمی و مخملی در این اتاق استفاده کنید. این پارچه‌ها از وزن نسبتاً بالاتری نسبت به سایر پارچه‌های عنوان شده برخوردارند و حالت بهتری به خود می‌گیرند. بنابراین در اتاق‌های رسمی جلوه مناسبی ایجاد می‌کنند که فضای اتاق را دلنشین تر جلوه می‌دهد.

   

والان و کاربرد آن در اتاق‌های مختلف

بخشی از پرده که در زیبایی آن تأثیر بسزایی دارد و شاید مهمترین بخش پرده‌های سلطنتی نیز محسوب شود، والان است که به شکل‌های مختلفی طراحی می‌شود و در طراحی هر کدام از آنها از الگوهای متنوعی استفاده می‌شود.

  • والان پرده در اتاق پذیرایی: یکی از بهترین جاهایی که می‌توان از والان استفاده کرد، اتاق پذیرایی است و می‌توان نهایت خلاقیت و هماهنگی را در آن به وجود آورد. معمولاً طراحی پرده در اتاق نشیمن به صورتی که بین آن و سرویس مبلمان منزل یک هماهنگی وجود داشته باشد. حال طراحان به شکلی عمل می‌کنند که رنگ والان نسبت به پرده‌ها متفاوت بوده و در عین حال هماهنگی آنها با سرویس مبلمان از بین نرود.
  • والان در آشپزخانه: برخلاف والان استفاده شده در اتاق پذیرایی، در سرویس آشپزخانه سعی می‌شود که نقش والان پر رنگ‌تر از خود پرده باشد و حتی در برخی موارد آن را به عنوان بخشی از آن مورد استفاده قرار می‌دهند. وجود والان کوتاه‌تر باعث می‌شود که نورپردازی آشپزخانه شکل بهتری داشته باشد. البته هماهنگ بودن رنگ آن با کابینت‌های آشپزخانه ضروری است.
  • والان در اتاق خواب: انتخاب رنگ والان در اتاق خواب بستگی به تجهیزات استفاده شده در آن دارد و مهمترین بخشی که والان از آن تأثیر می‌پذیرد، روی تخت خواب است. بنابراین سعی کنید که در انتخاب رنگ والان به جزئیات اتاق خواب توجه بیشتری داشته باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *